Koffie bij de piano - Ketevan Sharumashvili - Theater aan de Parade - 2 april 2017
Koffie bij de piano - Ketevan Sharumashvili - Theater aan de Parade - 2 april 2017
De toelichting voor Early Birds werd deze keer gegeven door Henk Hagenberg.
Jannick Martens speelde in de prelude delen uit Sonate nr 8 van Beethoven. Hij is 15 jaar en heeft al negen jaar les.
Ketevan Sharumashvili verzorgde het hoofdprogramma met werken van Bach, Liszt, Ginastera, Chopin en Prokofiev
(zie haar website voor informatie en een fragment). Ketevan (Tbilisi, Georgië, 1986) studeerde in Georgië en Duitsland. Zij kwam "de liefde volgend" naar Nederland en studeerde oa bij Jan Wijn. Van hem leerde ze vrijheid achter de piano tijdens het spelen -heel gemakkelijk ging ze even een glas water drinken tussen twee werken- en dat speelplezier is te zien maar ook de geconcentreerde spanning, vooral bij het moeilijke werk van Prokofiev.
Ze komt ook naar de Oranje Marathon, dé kans om haar (nog eens) te horen.
Presentatie en interview door Isaure Vorstman, zij deed dit voor de eerste keer. Koffie bij de piano is ook een leerschool voor presentatie. De presentatoren doen aan het einde van het seizoen mee aan een masterclass en een wedstrijd.
zie ook de bijeenkomsten van december, van januari en van februari en van maart
info programmaboekjes, koffiebijdepiano en podiaklassiek en TheateraandeParade
©2017 Gerard Monté
De volgende Koffie bij de piano is op 7 mei 2017
De Oranje Marathon is op Koningsdag 27 april 11.30- 17.00 uur (gratis entree)
tekst van organisator Guido van Elk over het stopzetten van de plannen van de nieuwbouw van het Theater:
Theater aan de Monitor
De politiek heeft besloten, volgens Brabants Dagblad van 30 maart: nieuwbouw op de Parade gaat in de ijskast. Als die berichten correct zijn, dan ontstaan grote problemen.
De consequentie is intensieve zorg.
Veiligheid voor bezoekers, medewerkers en artiesten staat voorop.
Het gebouw en vooral de technische voorzieningen eisen steeds meer intensive care!
Met sloop en nieuwbouw in het zicht, zijn allerlei noodzakelijke reparaties en vervangingen in de loop van de jaren steeds meer uitgesteld of geannuleerd.
Maar de nieuwe situatie eist aanpak van diverse voorzieningen.
Uitstel van het bouwproces is niet voor iedereen een tegenvaller. Steeds weer klinken geluiden als: Wat is er mis met het huidige theater?
Ook tijdens carnaval 2017 klonk nog weer eens de waardering voor de sfeer. Maar dat zijn vooral geluiden vol nostalgie.
De technici verrichten wonderen, maar vooral noodgrepen: veel voorzieningen zijn gedateerd en het werken is op veel afdelingen inefficiënt.
Arbeidsintensieve horeca door infrastructuur van een vorige eeuw ….
Toneelwerk met extra krachten om er toch nog wat van te maken …….
Geluidstechniek, amper digitaal ….
Spots van vergane decennia ……….
Enz. enz.
Voor een rendabele exploitatie is veel meer nodig dan een opknapbeurt.
Theaterproducties van deze eeuw eisen voorzieningen die ons Theater aan de Parade ontbeert.
De kosten zoals energie en onderhoud zijn niet meer verantwoord.
De medewerkers verdienen dat eindelijk de zo lang beloofde aanpassingen komen.
Artiesten die 's-Hertogenbosch niet mijden, verdienen een eigentijds Theater.
Het publiek verdient te ontdekken wat men al die jaren heeft ontbeert.
En de politiek kan heel veel verdienen:
1 waardering van de stemmers;
2 op termijn uiteindelijk besparing in de kosten;
3 keuze voor een project waar de stad achteraf buitengewoon trots op kan zijn.
Wat dat betreft, is het goed de gang van zaken eens te vergelijken met de aanvankelijke scepsis voorafgaand aan en de euforie na het Jeroen Bosch-jaar.
's-Hertogenbosch, 31 maart
(c) Guido van Elk