Gerard Monté

Fotograaf

Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen - 9 juni 2017

Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen - 9 juni 2017

DSC01972- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01973- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01974- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01976- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01978- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01979- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01983- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01984- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01985- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01986- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01987- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01988- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01989- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01990- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01991- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01992- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01994- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01995- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01997- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01998- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC01999- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02000- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02001- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02002- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02003- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02005- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02006- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02007- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02009- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
DSC02010- Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen- 9juni2017 - foto GerardMontE web
01/30 
start stop bwd fwd

De afdeling Den Bosch van de Fietsersbond maakte een fietstocht lang een aantal punten waar nog wel verbeterd kan worden en punten waar al succes geboekt is voor wat betreft veiligheid en fietsgemak.
Er werd verzameld bij De Witte in Vught, vlakbij de nieuwe rotonde bij de Postweg die onder het spoor doorgaat. De uitrit bij Van der Valk De Witte is al een knelpunt want het fietspad gaat omlaag, de snelheid neemt toe en de uitrijdende auto's verlenen niet altijd voorrang. De auto's op de rotonde nog minder.
Er is al overleg over het ontwerp, de kostenverdeling tussen de gemeentes, etc. voor een fietsbrug die aan de westkant van de Bosscheweg moet komen. Tijdig oversteken is dan wel nodig om naar het tweerichtingenfietspad te komen dat omhoog loopt naar het niveau van de bovenkant van de doorgang van het spoorviaduct. En dan verder langs het spoor richting historische benzinestationnetje en het "kasteel van architect Van der Valk", bij het verkeerslicht evt. weer oversteken. Dat het een drukke rotonde is bleek bij pogingen een van de fietsers op de foto te zetten. Hij kreeg 1x ook bijna geen voorrang.
De tocht vervolgde (zonder fotograaf) richting Hekellaan/Pettelaarseweg waar het kruispunt bekeken werd.
Bij de Van Berckelstraat / Jan de la Barstraat werd gesproken over het autovrij maken van deze route.
Òp de Aartshertogenlaan werd op de tweezijdige rotonde het F59-fietspad gekozen. Deze rotonde was onlangs in de ROB-commissie van de gemeenteraad nog onderwerp van gesprek vanwege het aantal (vermeende) ongelukken dat er gebeurt. Volgens getuigen minstens 3 per week, volgens anderen niet.
Verder naar De Grobbendoncklaan en Stadionlaan, naar het tunneltje bij de Aziëlaan, door naar de hoge fly-over bij de Empelseweg.
In de Groote Wielen bij de Vlietdijk werd gesproken over het bezwaarschrift tegen de verandering van de voorrangssituatie.
Op het Laaghemaal/Vlietdijk werd gekeken naar de aanpassing van de fietsoversteek/-uitbuiging bij de rotonde.
In Rosmalen werd Schoolstraat overgestoken waarbij ernstig gelet moest worden op auto's die van de rotonde afkomen en flink gas geven.
Daarna werd doorgefietst naar De Driesprong waar gestopt werd voor een verdiend glaasje fris.

 ©2017 Gerard Monté

Hieronder de tekst van de Fietsersbond:

Fietstocht 9 juni 2017: Successen en uitdagingen

Hartelijk welkom op onze fietstocht. Elk jaar organiseert de kerngroep van

afdeling ’s-Hertogenbosch van de Fietsersbond een fietstocht om te kijken naar

nieuwe ontwikkelingen en nog bestaande knelpunten. Dit jaar nodigden we ook

anderen uit om mee te fietsen: de 350 leden van de afdeling, beleidsmakers en

via een oproep in de pers alle belangstellenden.

1. Nieuwe Fietsbruggen over de rotonde Postweg/Bosscheweg.

Al bij de aanleg van de Randweg pleitte de Fietsersbond tevergeefs voor een

fietsbrug op de plaats van de oude A2. Jammer genoeg is die toen niet

gebouwd. Wellicht hadden dan betere oplossingen kunnen worden bedacht.

Nu dan toch omdat de rotonde te druk wordt. Is dat soms ook omdat het

met de Binnenstadsring maar niet opschiet?. We zijn heel blij dat deze

bruggen er komen: veel veiliger en comfortabeler dan de te steile hellingen

naar de rotonde. Er komt één brug over de Postweg ongeveer ter plekke van

de oude Vughterweg. En één ten Noorden van de rotonde over de

Bosscheweg. Jammer genoeg blijft het noodzakelijk om aan de Zuidkant

gelijkvloers over te steken. Overleg tussen de gemeentes ’s-Hertogenbosch

en Vught over de uitvoering van de plannen zit al maandenlang in een

bestuurlijke impasse.

2. Het nieuwe Wilhelminaplein (voorheen Heetmanplein)

Aanvankelijk was hier de fiets grotendeels vergeten. Dat deze later alsnog

werd ingepast is nog te merken aan sommige onlogische oplossingen. Zo

wordt nog gewacht op een nieuwe fietsbrug over de Dommel. Helaas toch

weer tegels in plaats van rood asfalt.

3. Zuidwal

De binnenstadsring zou 30 km worden. Helaas zijn daar nog geen stappen in

gezet. Binnen de bebouwde kom zijn 50 km wegen zonder gescheiden

rijbanen voor fietsers een grote bron van onveiligheid.

4. Kruising Pettelaarseweg/Hekellaan

Ook hier weer veel gemiste kansen. Waarom niet meteen 30 km voor

auto’s? En waarom zo veel oncomfortabele hobbels en gootjes voor de fiets

Afdeling ’s-Hertogenbosch

 

– en geen asfalt. Let ook op de te smalle brug (een toegeven ontwerpfout)

over de toegang naar de parkeergarage.

4. De Van Berckelstraat en Zuid Willemsvaart

Al heel lang is er in beleidsplannen en toezeggingen sprake van het

bestemmen van de Van Berckelstraat (of de brug over de Zuid Willemsvaart)

voor openbaar vervoer en fiets. De fietsersbond voerde er al 25 geleden

actie voor. Het is een gevaarlijke flessenhals in een verder prachtige route

naar de Maas met maar twee stoplichten (dit en bij de Geldersedam). Let

hier ook op de Zuid Willemsvaart die voor fietsers gevaarlijk is: rechte

asfaltweg zonder fietsstroken en 50 km/uur), en ook op de blanco

richtingwijzers voor fietsen.

5. Mooi sterfietsroute naar Noord en aansluitend F59.

Prachtige fietspaden. Met complimenten voor het “tegen de richting in”

parkeren van auto’s op de Aartshertoglaan waardoor het risico van

ongelukken met openslaande deuren kleiner wordt. Bij fietsbrug bij station

Oost is op te merken dat op veel plaatsen geen rekening gehouden wordt

met de doorontwikkeling van de fiets waardoor infrastructuur te smal wordt

aangelegd – zo ook deze fietsbrug.

6. Fietssplitsing boven rotonde Bruistensingel/Empelseweg

Hoewel niet zo mooi als de hovenring in Eindhoven toch een fijne

doorrijdoplossing. Als fietser zouden we ons meer verwend voelen op rood

asfalt.

7. Vlietdijk

Hier heeft de Fietsersbond met succes geageerd tegen het uit de voorrang

halen van de fiets. In plaats daarvan zijn nu de drempels aangepast en is een

stopbord geplaatst.

8. Bochtige weg richting centrum van Rosmalen

Wij gaan nu met veel bochten en omwegen richting centrum van Rosmalen:

onze vraag voor een gesprek moet dat nu zo. Terwijl voor de auto de

Vlietdijk openbleef wordt de fiets tot veel lussen gedwongen; of een omweg

via de bruggen ten westen van de Vlietdijk.

9. Oversteek Nieuwendijk Schoolstraat

Zeer oncomfortabel wegens de haakse bocht.

Wat wil de Fietsersbond Den Bosch

In 2011 was onze stad Fietsstad van het jaar. Van een grote achterstand is

in heel korte tijd een forse inhaalslag gemaakt. Veel nieuwe infrastructuur,

fietsparkeergarages, fietsen in de binnenstad, met een forse sprong in het

aantal fietsers als resultaat Ook sindsdien is stevig verder gewerkt. De

Snelfietsroute (SFR) naar Oss is geopend en ook de Bossche delen van de

Snelfietsroutes naar Waalwijk en Zaltbommel zijn grotendeels klaar. In

oktober opent de uitgebreide en vernieuwde stationsstalling.

Verkeerslichten reageren veel alerter op naderende fietsers.

Er zijn ook zaken die achterwege zijn gebleven en dingen die worden

teruggedraaid. Zo is er nog steeds geen begin gemaakt met het

ombouwen van de Binnenstadsring tot 30 km gebied; is de Van

Berckelstraat, een van de drukste fietsroutes van de stad, nog steeds niet

afgesloten voor auto’s; moest de Fietsersbond procederen tegen het uit

de voorrang halen van de fietsers op de kruising met de Vlietdijk; is het

stationsplein Tegenover de forse investeringen in de auto steken het geld

en de ruimte voor de fiets schamel af terwijl die binnenstedelijk toch voor

het grootste en meest groeiende deel van de verplaatsingen zorgt.

Ambitie 50% fiets: Vertel, laat zien, kies en investeer

Ons 10-Puntenplan

1. Versterk de bestaande (ster) fietsroutes door ze beter zichtbaar te

maken en nog bestaande knelpunten op te lossen. Geef ze eigen

namen en kleuren en plekken op borden (zoals bijvoorbeeld de F59

in Oss). Gebruik altijd rood asfalt om de fiets duidelijk een eigen

herkenbare plek te geven.

2. Zorg dat de stad zo wordt ingericht dat de fiets nog meer dan nu

rechtstreekse comfortabele en veilige routes krijgt. Bijvoorbeeld:

ontvlechten waar mogelijk (Van Berckelstraat) duidelijker in de

Binnenstad (Van de Visstraat naar de Arena. Pas overal rood asfalt

toe, geef voorrang en verlichting: laat zien dat de fietser wordt

verwend: geef hem de kortste en snelste route.

3. Maak eindelijk werk van de binnenstadsring en maak deze veilig voor

de fiets. Maak van de hele binnenstad het domein van de fiets en

voetganger – auto te gast.

4. Maak meer fietsenstallingen bijvoorbeeld bij winkelcentra,

sportcentra, bedrijven en kleine stallingen in wijken waar in de

huizen weinig ruimte is voor de fiets. Borg, bewaak en verbeter de

kwaliteit van de bestaande en nieuwe stallingen – bijvoorbeeld

verwijzing naar vrije plaatsen. Grijp in waar nodig – bijvoorbeeld bij

het Jeroen Boschziekenhuis. Wellicht zijn in de binnenstad meer

stallingen nodig.

5. Werk actief aan het verbeteren van ‘kleine dingen’. Paaltjes,

drempels, scherpe bochten, bewegwijzering, slecht onderhoud,

slecht ingerichte voorrang, versmallingen – pak het aan. Geef de

fietser meer ruimte waar hij de belangrijkste weggebruiker is.

6. Sluit de vervoersketen door o.a. op transferia, grotere bushaltes,

winkelcentra en parkeergarages leenfietsen aan te bieden en maak

daar actief reclame voor. (Anders dan voor de vrijwel onbekende

transferiumfietsen)

7. Werk verder aan en investeer in de Snelfietsroutes naar Eindhoven

en Waalwijk, werk aan de knelpunten in de bestaande.

8. Werk samen met de nieuwe Data opleiding om vanuit fietsdata naar

beter beleid te komen. Door verzamelen en analyseren van data

kunnen betere en slimmere besluiten genomen worden over

vormgeving, onderhoud en regelgeving rond de fiets en kan deze

veiliger worden.

9. Werk samen met anderen aan een plan voor fietsstimulering. Met

partijen uit het Bosch Energie Convenant kan een beloningssysteem

worden opgezet. Ook partijen als Hartje Den Bosch kan gevraagd

worden mee te werken aan een fietsbeloningssysteem naar

voorbeeld van RingRing.

10. Ondersteun het beleid met fietspromotie campagnes. Verwen

en prijs de fietser.

(c) Fietsersbond afdeling ’s-Hertogenbosch 9 juni 2017