Van kanaal naar Zuidwillemspark - deel 2 - boottocht nav het inspiratiedocument - 13 juli 2017
Van kanaal naar Zuidwillemspark - deel 2 - boottocht nav het inspiratiedocument - 13 juli 2017
+ 17/10/18 Bespreking met bewoners van de Zuid-Willemsvaart ivm de invoering van de 30km-zone.
+ 11/6/2019 ontwerpschets voor de herinrichting van de ZWV naar Zuidwillemspark
+ 31/7/2020 Het inclusieve park + opening 6/9/2020
+ 28/2/2020 begin van de werkzaamheden aan de versmalling van de Zuidwillemsvaart aan de stadskant e.v.
+ 12/6 opening van de Kanaalboulevard -30 km - tweerichtingsverkeer met versmallingen
+ 4/9 De tribunes zijn klaar
+ 26/5/2021 Een impressie van Sluis Nul
2017
Naar aanleiding van het gereedkomen van het inspiratiedocument voor het Zuidwillemspark vond er een boottocht plaats voor degenen die meegewerkt hadden aan de totstandkoming ervan. De gmeente organiseerde in het voorjaar een aantal inspiratie-avonden waarop bureau Lubbers een voorlopig ontwerp presenteerde en waarop geïnteresseerde burgers, omwonenenden en belanghebbenden konden reageren en hun ideeën konden inbrengen. die ideeën zijn zoveel mogelijk verwerkt in het inspiratiedocument dat deze maand door de gemeenteraad aanvaard is als de basis voor de ombouw van de Zuid-Willemsvaart in de stad (12 km lengte) tot Zuidwillemspark.
Na een toespraak door de wethouder vertelde historicus Frans van Gaal over de voormalige industrie langs het kanaal, over de schoenenfabriek van Van de Berg (merknaam Monta), waaraan alleen de naam Mathildestraat ter plekke nog herinnert.
Een van de groepen die een inspiratie-avond bezochten waren de Jongerenambassadeurs van Den Bosch (web). Een van hen onthulde samen met wethouder Eric Logister en een aantal andere opvarenden (oa van het Gehandicaptenplatform) de eerste bank van het toekomstig park. Die staat tegenover de Tolbrugstraat.
Er werd gevaren naar de Ertveldplas waar kort gekeken werd naar de woonboten waarover het nodige te doen is, moeten ze weg, mogen ze nog tijdelijk blijven?
De boottocht vertrok bij de Tramkade-Mengfabriek, bij terugkeer kwamen er sup-boarders langs, een privé bootje met kinderen en een sloep van een van de plezierboororganisaties. Toevallig maar wel al een leuk demonstratie van wat er allemaal kan gaan gebeuren. Bij het stadsstrand De witte Sieb lagen de boten van de Handelsroute.
De kapitein op de hoek van de Zuid-Willemsvaart/Handelskade vraagt zich misschien af Gaat het er zo uitzien?
De handelskade heet ook niet voor niks zo, op deze hoek vertrokken vroeger de stoomboten naar Rotterdam.
-----
Van kanaal naar Kanaalboulevard
+ 17/10/2018
Tweede bespreking met bewoners van de Zuid-Willemsvaart over de aanpak van de herinrichting van de straat ivm de invoering van een 30km-zone op het gedeelte tussen Kasterensbrug (mgr Van Rossumplein) en de Hinthamerbrug (sluis 0). Ook de Blb was vertegenwoordigd.
organisatie gemeente [geen foto's van de eerste bijeenkomst]
+ 11/6/2019
Presentatie van de ontwerpschets van de herinrichting van de Zuid-Willemsvaart tussen Kasterensbrug (mgr Van Rossumplein) en de Hinthamerbrug (sluis 0) aan de stadskant.
Het ontwerp hoort bij de raadsbrief die door B&W naar de gemeenteraad gestuurd wordt.
Het wordt een 30km-gebied, er wordt dan niet gehandhaafd door de politie [niet gecontroleerd op snelheid en bekeurd].
Helaas ook niet op het stoppen van auto's op de OFOS, de fietsenopstellingsplaats bij het verkeerslicht, iets wat steeds vaker gebeurt. Er komen wel drie verkeerssluisjes en de stoep wordt zo'n 40 centimeter breder en de straat dus smaller waardoor het verkeer afgeremd wordt.
vervolg zie hieronder 2020
---------
juli 2019
+ 31/7 - 21/8 Zuid-Willemspark - Het inclusieve park
+ 31/7 Gaten graven in de oever van de Zuid-Willemsvaart tbv het project Het inclusieve park van Wouter Corvers.
Het lijkt een tribune te worden ...
+ 1/8 de eerste planken worden aangebracht.
+ 2/8 de contouren van een hellingbaan worden zichtbaar.
+ 3/8 t/m 10/8 de opbouw vordert
+ 16/8 in het water is een plateau komen liggen dat via de hellingbaan bereikbaar is
+ 21/8 Vanaf vandaag is het project opengesteld. Het werk is twee weken eerder af dan gepland, nog wat schilderwerk op de details en daarna mag iedereen het uitproberen. De hellingbaan is voor rolstoelen en rollators, er is ook een trap aan de linkerkant met heel korte treden zodat je niet gemakkelijk naar boven of beneden loopt. De bedoeling is dat je ervaart wat mensen met een beperking ervaren als ze ergens met moeite binnen kunnen komen.
Het heet daarom ook Het Toegankelijke Park.
Na de opening blijft het project twee maanden staan. Het kanaal is ter plaatse versmald, misschien dat in het Zuidwillemspark het hele kanaal smaller wordt, de sluis in ieder geval wel.
+ 6/9 opening door wethouder Mike van der Geld
(c) Gerard Monté 2019
-----
2020
+ 28/2/2020 begin van de werkzaamheden aan de versmalling van de Zuidwillemsvaart aan de stadskant
De Zuidwillemsvaart aan de stadskant gaat vanaf 2 maart voor drie maanden dicht tussen Kasterensbrug (mgr Van Rossumplein) en de Hinthamerbrug (sluis 0).
Fietsers richting Veghel kunnen aan de Muntelkant van het kanaal omrijden, zowel vanaf de Hinthamerbrug/sluis O als van de Kasterensbrug. Auto's kunnen alleen vanaf sluis 0 richting Kasterensbrug rijden ivm eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen.
Aan de stadskant mogen geen brommers en fietsen meer op de stoep geparkeerd worden, over de hele lengte niet.
Deze werkzaamheden zouden eigenlijk vorig jaar al beginnen maar de reparaties aan de brug over de Grote Hekel Zuidwal hadden prioriteit en omdat de gemeente niet bijna heel de ring wilde afsluiten moest de zuidwillemsvaart wachten.
+ 3/3 De straat is afgesloten voor alle verkeer, voetgangers werden al eerder voor een gedeelte omgeleid ivm de nieuwbouw van appartementen op de plaats van De Drie Mollen.
Vrachtwagens mogen al langer niet meer over de Kasterensbrug. Het zijn wel veel borden maar ter plaatse lukt het wel, al zie automobilisten wel aarzelen.
Alleen waarom fietsers die uit de Hinthamerstraat of de Windmolenbergstraat komen voor het centrum via de Muntelkant van het kanaal om zouden moeten rijden is niet helemaal duidelijk. Vanuit de Windmolenbergstraat kun je toch gewoon linksaf door de HHstraat naar het centrum?
(zie bord bij Antoniegaarde)
+ 4/3 e.v. vervolg werkzaamheden
+ 30/5 onderaan het talud is een smal looppad gelegd en er zijn een paar bankjes geplaatst.
De werkzaamheden aan de versmalling zijn al een heel eind klaar.
+ 11/6 de deklaag is aangebracht en de belijning ook. Voor de opening zie de foto's hieronder.
-----
+ 12/6 opening van de Kanaalboulevard -30 km - tweerichtingsverkeer met versmallingen
met de wethouders Van der Geld en Kâhya en een aantal uitgenodigde buurtbewoners.
Alles op veilige afstand van elkaar wat soms even moeilijk was.Veiligheid was sowieso een thema nl de max. 30 kmper uur die er nog maar gereden mag worden en waarop zeker gehandhaafd (bekeurd) zal gaan worden.
Hierna komen de Parklaan en de Oranjeboulevard aan bod zodat er een binnenstadsring met max. 30 km per uur ontstaat. De binnenstad wordt zo autoluw, bereikbaar als je er moet zijn, anders een andere route kiezen, aldus de wethouder.
Imke van Dillen van de brugwachtershuisjes was ook aanwezig en met assistentie opende ze het fietspad ...
Aan de kant van de Kasterensbrug is de aanleg van een wandelvlonder inmiddels begonnen. Mensen met rollators en rolstoelen kunnen daar straks zo dicht mogelijk bij het water komen, anderen kunnen het trappetje af en beneden op een bankje plaatsnemen.
(c) Gerard Monté 2020
-----
+12/6 vervolg werkzaamheden Zuidwillemspark
+ 28/6 e.v. werkzaamheden aan de vlonder aan de stadskant en de tribunes aan de noordkant (kruithuis/Nieuwehagen)
+ 4/9 De tribunes -oa bij Nieuwenhage- zijn klaar, ze zijn al gebruikt bij de Bosch Parade, eind augustus
Maar er blijft de vraag naar een zig-zag hellingbaan voor rolstoelers en rollators om zo dicht mogelijk bij het water te kunnen komen zoals de bedoeling was bij Het inclusieve park van Wouter Corvers. (zie hierboven bij + 31/7 - 21/8 Het inclusieve park.) Het is voor plezierboten verboden aan te meren, de watertaxi's mogen dat wel.
... maar de leuning ontbreekt niet meer ...
(c) Gerard Monté 2020
---------------------------------------------------
+ 26/5/2021 Een impressie van Sluis Nul nadat de grote sluiskolk voor beroepsvaartschepen verwijderd is en een smallere doorvaart voor toeristenboten gerealiseerd is. De kijkrichting is naar het oosten.
(c) Gerard Monté 2021
---------------------------------------------------
Zie ook deel 1 van het Zuidwillemspark van januari 2017.
info Zuidwillemspark en het inspiratiedocument van bureau Lubbers 7 juni 2017.
-----
Op 11 februari 2017 zijn de brugwachterhuisjes officieel in gebruik genomen door het brugwachtershuisjeproject.
Bekijk de foto's van het project, deel 1 (feb 2017). En vanaf juli 2017 deel 2.
En in 2018 deel 3 van de Brugwachtershuisjes, oa met brugwachter Teus en sluismeester Krijn,
en ook deel 4.
Kijk ook op Brugwachtershuisjes en Droomstaddenbosch voor het project van Imke van Dillen en Ivonne van der Velden met de brugwachterhuisjes langs de ZWV. Zij verzamelen daar dit jaar allerlei verhalen waarvan de eerste ook op 18 februari gepresenteerd werden. Zie ook het programma I've been thinking about you.
Malou van Doormaal liet zien hoe je op alternatieve manieren (silly walks etc.) bij groen licht de straat kunt oversteken. De scores worden bij gehouden en zijn te zien op borden achter de ramen van het huisje van de Hinthamerbrug.
Van 11 december t/m 1 maart presenteerde Monique Broekman de vertellingen in het huisje op de Anthoniebrug. Je hoorde stemmen in de buurt van het huisje als je daar in de buurt was en dat klopte, het zijn de verhalen die ten gehore gebracht werden.
©2017-2019 Gerard Monté