STOK - Atelierroute 2018 - 3 sept. 2018 --- Atelierroute 2021 - 15 okt. 2021
STOK Kruithuis - Atelierroute 2018 - inbreng werken - inrichten expositie - ateliers - 3 september 2018 e.v.
+ 3/9/2018 inbreng werken + 4/9 t/m 6/9 inrichten + 7/9 opening van de expositie + 22/9 en 23/9 open ateliers.
+ 30/9/2018 opening van diverse exposities onder de naam Tactiel
+ 25/11/2018 foto's van de laatste exposities in het Kruithuis in november en december
+ 15/10/2021 STOK - De Nieuwe Kunstruimte - Atelierroute 2021 - opening Azijnfabriek - 15 okt. 2021
+ 17/10/2021 bezoek aan enkele ateliers
----------------------------------------------------------------------------------
- Op maandag 3 september 2018 brachten de kunstenaars die meededen aan de Atelierroute 2018 allemaal 2 werken naar het Kruithuis voor de expositie die voorafgaat aan het weekend van 22 en 23 september.
De Atelierroute is een tweejaarlijks gebeuren dat georganiseerd wordt door STOK, Stedelijk Overleg Kunstenaars Den Bosch.
- Op 4/9 begon het inrichten van de expositie met de grote diversiteit aan werken.
- 6/9 De tentoonstelling is grotendeels klaar.
De expositie werd geopend op vrijdagavond 7 september 2018 door de wethouder van cultuur Mike van der Geld.
Te zien tot en met 16 september, vrij entree.
In het Kruithuis waren tijdens het Atelierrouteweekend op 22 en 23 september een aantal kunstenaars aanwezig met hun werk, zij hebben op het moment geen eigen atelier of een dat moeilijker toegankelijk is door afstand of verbouwing.
Er reden weer AR-taxi's waarmee bezoekers gratis mee kunnnen naar de ateliers op diverse locaties in de stad. Er was een gratis magazine verkrijgbaar met een routekaart en omschrijvingen van de ateliers en de kunstenaars. De ateliers waren die twee dagen te bezoeken van van 11 tot 18 uur.
Het ontwerp van de flyer, het affiche en het magazine is van Patrick Lijdsman.
22 en 23 sept. 2018 open atelierweekend
- voorbereiding in het Kruithuis
- preview bij ateliers in de Adriaen Willaertstraat (Marianne van Heeswijk, Ellen Willink)
- kabinetjes in het Kruithuis op zaterdag: Anneke Wasser, Aura Op den Camp, Carla van den Hurk, Cathy van der Pas van Helvoirt, Diana van Oort, Frank van der Loo, Jeanette van Dun, Jolande van Lith, Romy Van Rijckevorsel, Roos Marthe Thijsen, Ruth van de Pol, Marianne van den Wijngaard, Emy van Geel, Ineke van Berkom, Marja Bakker, Paula Cammaert, Rietje J-Huijser, Rozette Bakker, Sylvy van Bochove.
- en op de fiets langs Yvonne Mutsaerts, Annemarie van Schendel, Edwin van den Berg, Lidwien van Noorden, Thecla Renders.
- met de AR-taxi langs een aantal ateliers op zondag: Klaartje van Leeuwen/Bea Bozon, Jannie van Huizen, Jan Wijers, Hanne Söll.
In Noorderkunstlicht: Ben Acket, Monique van den Boomen, Nantsje Vonk, Frank Willems, Bert Poulisse, Helene de Winter, Edwin B. Maria (stg Ons Poppetje), Henk Pieterse, Nicolette Peters. En in de Maaspoort het keramiekatelier van van Bernadette Stokwielder waar voor de deur feest was wegens de opening van de buurttuin.
- Terug in het Kruithuis bij de kabinetjes van Marianne van den Wijngaard, Roos Marthe Thijsen.
- In Nova Zembla (Josephstraat) op bezoek bij Pieter Zouwen, Frans Vogels, Vincent McGourty, Joris Link, Susanne Silvertant, Tineke Goemans, atelier Ank van Engelen (die op dit moment elders een opening had), Monique Broekmans, Frank van de Ven, Ies Schute, Charles Popelier, Jan Moerbeek, Frans van Santvoort.
het gratis routemagzine met routekaart is nog te downloaden op www.stokpunt.nl
of af te halen in het Kruithuis.
In totaal deden 91 kunstenaars mee.
zie ook de atelierroute van 2008 - 2014 - 2016
(foto's 2010 en 2012 in Boschtion-formaat volgen nog)
zie evt. ook Stok-leden exposeren in het Theater aan de Parade.
zie www.stokpunt.nl
----------------
+ 30/9/2018 opening van de expositie Tactiel
De naam Tactiel is een verzamelnaam van een aantal exposities waaronder die van Jolande van Lith - Relithkwie, Henny Schakenraad - Kom 3.0, fotoclub .
Opening door Albert Vissers.
----------------
+ 25/11/2018 foto's van de laatste exposities in het Kruithuis in november en december
met oa de fotoclub afc68.
----------------
+ 15/12/2018 Een besloten bijeenkomst voor de vrijwilligers van STOK (geen foto's) in een voor het eindfeest versierde zaal.
----------------
+ 17-19-20 december 2018
leeghalen van de expositiezalen wegens de sluiting van het Kruithuis
of het beoogde vestingmuseum/watermuseum er in komt is nog de vraag
verder moet er voor een aantal miljoen euro gerestaureerd worden
de duiven op het torentje zitten er als ontheemde kunstenaars en vrijwilligers bij
©2018 Gerard Monté
-----
In juni 2019 verhuist STOK naar de Pastoor de Kroontraat - opening 22 september
-----
+ 5/3/2020 bericht van de gemeente
De brug in de gracht is al weggehaald en op die plaats is de gracht dichtgegooid.
©2020 Gerard Monté
-----
+ 15/10/2021 STOK - De Nieuwe Kunstruimte - Atelierroute 2021 - Azijnfabriek - 15 oktober 2021
opening door vz Oscar Schrover 1) in Podium Azijnfabriek
met muzikale medewerking van Eva van der Sterren, viool, en Abel Ton, gitaar.
Deelnemende kunstenaars: Fleur van den Akker | Arjan van Arendonk | Rozette Bakker | Gerlo Beernink | Anne van den Berg| Ineke van Berkom | Harry van Berlo | Evalore Beukers | Susan de Boer | Monique van den Boomen | Bea Bozon | Rietje de Bijl | Paul Corvers | Geert Cox | Daphne van Daelen | Thomas Dekker, | Pieternel Dekkers | Willemijn van Dorp | Geoffrey van Dijk | Ank van Engelen | Marian van Esch | Fred Geven | Tom Godefrooij | Bernadette Goossens | Rob Heesbeen | Marianne van Heeswijk | Monique Jansen | Ilse Jöbses | Manita Kieft | Jenetta de Konink | Marlies Krijgsman | Pjotr van Leeuwen | Eduard Linders | Keetje Lindner | Lisetteh | Janus Metsaar | Frits Peeters | Marieke Peters | Henk Pieterse | Bert Poulisse | Timon Prosper | Susan Reijnders | Sarah van Rossem | Carlette Rijcken | Henny Schakenraad | Brigitte Scholman | Susanne Silvertant | Pieter van Sleeuwen | Keslien Smeet | Hans Snelders | Francine Steegs | Roos Terra | Renske de Veld | Saskia Vermee | Frans Vogels | Nantsje Vonk | Marloes Vreeswijk |Roger Walschots | Shirley Welten | Puck Willaarts | Frank Willems | Ellen Willink | Hans van Wingerden | Helene de Winter | Monique van de Wijdeven | Jan Wijers | Hedwig Zegger | Marthe Zink
En Ben Acket | Monique Ten Bosch | Eric van Boxtel | Petrie van Bracht | Parwin Ghorbani | Antoinette Janssen | Maarten Ketelaars | Gitta Lathouwers | Marieke School | Lieke Tripaldelli | Carel Venrooy | Edwin Winpol
Locaties oa Willem Twee ateliers, NoorderKunstLicht, Bartjesschool, Gasthuiskwartier, Ateliergebouw Gestelseweg, Lucas van Leijdenstraat, Willem Twee ateliers, Ateliers Nova Zembla, en diverse individuele ateliers.
Ontwerp logo, kaart met plattegrond en klein magazine door Job van Suijdam.
Er is dit jaar geen gezamenlijke expositie, er was geen locatie beschikbaar, de ruim 80 ateliers zijn open van 11 - 17.30 in het weekend van 16 en 17 oktober, vrij entree.
>>Er kan om een QR-code (corona) gevraagd worden, b.v. als er in de betreffende ruimte meerdere (horeca-)activiteiten plaatsvinden.<<
info adressen, kaart enz.: Atelierroute2021
+ 17/10/2021 bezoek aan enkele van de ruim 80 ateliers
in Kunstnoorderlicht, Nova Zembla, Bartjeschool.
©2021 Gerard Monté
-----
1) tekst van de openingstoespraak door vz Oscar Schrover
Goedenavond genodigden, leden van de Jazz-academie, welkom kunstenaars
en deelnemers aan de atelierroute 2021.
We markeren hier vanavond het begin van de atelierroute - met dank aan
Podium Azijnfabriek voor het beschikbaar stellen van deze ruimte.
Fijn dat U dit jaar meedoet en de deuren van Uw atelier wil openzetten voor
belangstellenden.
Stichting STOK neemt de organisatie van de atelierroute voor zijn rekening.
Toen ik 2019 aantrad als voorzitter van deze stichting STOK werden een
aantal beleidspunten uitgezet, met als leidraad verbreding, verdieping en
verjonging. Dat alles in dienst van een professioneel presentatieplatform voor
beeldende kunsten. Met de gedachte dat het roer over niet al te lange tijd zal
overgaan in de jongere handen, een stuurman of stuurvrouw en ook dat we de
stichting zelf moeten professionaliseren met een bestuurder en raad van
toezicht. We zijn op weg daarnaar toe, al heeft corona voor vertraging
gezorgd. Misschien sta ik over twee jaar als deelnemer aan de atelierroute
tussen U, een evenement dat om de twee jaar wordt gehouden?
Stichting Stok organiseert al geruime tijd de atelierroute, die soms een
spectaculaire omvang had waarbij auto’s van het autobedrijf Van Boxtel
bezoekers tussen gebouwen vervoerden of er een fraai magazine verscheen
met het werk van 150 kunstenaars in de gemeente.
Het is kleiner van formaat dit jaar, hoewel het aantal deelnemers niet gering
is. 81 in totaal.
Na het vertrek uit het Kruithuis is STOK een kleine vrijwilligersorganisatie
geworden, zonder betaalde krachten.
In juni 2020 stonden we in de startblokken en hooptenfolders, flyers en
affiches te gaan verspreiden, maar de droom atelierroute 2020 stierf in de
corona-pandemie. Na de eerste en tweede lockdown, verrijkt met een
avondklok, verplaatsten we onze piketpaaltjes naar september 2021. Het is
oktober geworden. De bladeren aan de bomen kleuren en vanavond staan we
in podium azijnfabriek en niet in een ruimte met werk van alle deelnemers.
Een tentoonstelling leek realiseerbaar in september. Tot de beheerder van de
expositie-lokatie, VPS-vastgoed van ons een vergunning eiste of een
verklaring van de gemeente dat er geen vergunning nodig was. Eerder wilde
hij geen contract overleggen. Op het stadskantoor was men het er snel over
eens dat de atelierroute een evenement was dus vergunningsplichtig. Raar
vonden we, want de voorgestelde vergunning besprak uitvoerig de grenzen
van het evenement, en dat je niet mocht lopen, maar enkel zitten. Het was
alsof we voor een tentoonstelling theaterstoelen moesten gaan opzetten. Deze
idee verschoof langzaam naar de achtergrond ten behoeve van een
noodzakelijke brandweervergunning. Die was er overigens al wel voor de
lokatie, maar die kon niet zomaar worden omgezet van antikraak naar
tentoonstellingslocatie, verklaarde men.
We hoopten op enige welwillendheid, want we waren lang aan het praten
over deze ruimte.
Een vergunning is er helaas niet gekomen, en daarom staan we vanavond niet
midden in een tentoonstellingsruimte maar in Podium Azijnfabriek.
Steekwoorden van deze 14de atelierroute zijn: ‘Hou je van kunst?’ ‘Kijk naar
kunst’ en ‘Ik hou van kunst’.
In november 2020 vroegen we de jonge ontwerper Job van Suijdam, 22 jaar
oud, of hij mee wilde denken over een nieuw, eigentijds affiche, een logo,
een tas en een kaart met pakkende slagzin. Job die als ontwerper betrokken
was bij Bossche Zoomers, stelde ons voor te gebruiken: ‘Hou jij van kunst?
Ik hou van kunst.’ Het affiche en ontwerp van Job zijn het beeldmerk en
thema van de veertiende atelierroute geworden.
Job.. waar ben je?
Graag even een applausje voor Job.
Er is een affiche, een kaart en een flyer, en het tijdschrift komt vanavond. Op
dit moment rijdt de koeriersdienst naar Groningen om de spoedbestelling op
te halen aan de deur van de drukkerij. We werken eraan om die morgen op de
diverse lokaties te krijgen.
Ja, de krant heeft de vorm aangenomen van een magazine, nadat onze eerste
drukker in Rotterdam afgelopen woensdag liet weten dat hij onze
spoedbesteling op 7 oktober geplaatst eerst op 19 of 20 oktober zou gaan
leveren, na het aflopen van de atelierroute.
De opening van de atelierroute is een belangrijk moment waarop we samen
zijn en vieren dat we een podium geven aan het kunstenaarschap.
Helaas liet wethouder Mike van der Geld dat hij vanavond toch iets anders
gaat doen, al gaf de secretaresse aan dat er nog wel gesprek zou kunnen
volgen op een later moment en daar kijken we naar uit.
Een goed begin is belangrijk in de kunst, en in de muziek en ik bedoel goede
scholing, een diepzinnige praktijkervaring, en een netwerk dat je wil
ondersteunen. Dat geldt voor kunstenaars en voor jonge, talentvolle musici.
Bij deze opening geven we ook ruimte aan een ander podium voor
talentbevordering in de stad, de musici van de Jazzacademie, die werd
opgezet door Jeroen Doomernik vanuit de jazzwerkplaats. De jazzacademie
iseen podium voor talentbevordering met coaches als Jeroen Doomernik,
Paul van Kemenade en Eric Vloeimans. Inmiddels zijn een flink aantal
musici van de Jazzacademy doorgestroomd naar conservatoria. Zodadelijk
gaan we luisteren naar Abel en Eva, die zich na mijn inleiding aan U zullen
voorstellen.
En dan nu mijn korte inleiding.
Voor het succesvol ontwikkelen van je talenten heb je een aantal
karaktereigenschappen nodig. Een van deze eigenschappen is welwillendheid
of bienfaisance.
In de aanraking met kunst begin welwillendheid bij de eerste blik die op het
kunstwerk valt, gevolgd door een smaakoordeel.
Hoe welwillend treedt de toeschouwer je kunstwerk tegemoet en kun je er
voor zorgen dat hij zijn oordeel uitstelt of wil je met het kunstwerk alle
oordelen of kritiek overrompelen?
Kant gebruikt voor welwillendheid het Latijn amor benevolentiae of
goedwillende liefde. Je begin dus met iets aan te nemen vanuit een houding
van liefde.
Welwillendheid, en Kant is een strenge filosoof, is plicht. Als rationele
burger moet je welwillend zijn. Dat moeten verhoudt zich moeilijk met zijn
opmerkingen over kunst die enkel groeit op zorgeloosheid. De Bienfaisance
van Kant is behalve een plicht ook een vorm van Kredietbrief. Je krijgt er iets
voor terug. Je welwilllendheid begint, zogezegd, met de wet van
wederkerigheid. Het gaat om een transactie.
In Kants ideeën uit de verlichtingstijd vinden we goed de zaden van de
moderne markteconomie terug.
De Deense filosoof Kierkegaard wees deze redening van Kant af.
Iedere liefde heeft voldoende aan zichzelf, stelde hij, en verzaking is bij
uitstek het symbool van echte liefde. Onthechten, jezelf opgeven dat
kenmerkt echte liefde.
Søren Kierkegaard heeft uitgebreid over de leer van de schoonheid
geschreven. Hij geeft in zijn boek Enten/eller aan dat wie leeft voor de
schone kunsten een zekere tijdloosheid zal ervaren. Maar dat is niet genoeg,
zegt hij, want om helemaal jezelf te kunnen zijn moet het kunstzinnige zich
verplaatsen naar onthechte liefde. Sterker nog: helemaal jezelf zijn dat is
kunstenaar zijn, en bestaan dat IS echte kunst. Je vindt dit idee onder meer
terug in Kierkegaards boek, ‘Afsluitend, onwetenschappelijk naschrift bij
kleine filosofische kruimels’. In het Deens: Afsluttende uvidenskabelig
Efterskrift til de philosophiske Smuler. Heidegger heeft deze gedachte in de
twintigste eeuw verdergenomen, maar hij keert zich echter naar het
kunstwerk toe, dat hij omschrijft als een cultuurdragend gebied, als een sector
die, bestraald door eigen licht, zich voor de beschouwer ‘opstelt’. Kijken naar
het kunstwerk is vervolgens een gebeuren van waarheid, een ervaring die je
subjectiviteit raakt.
Kierkegaard wil dat helemaal niet, hij wil bij de mens blijven hangen. Kunst
maakte het leven als mens draagbaar, zegt hij, maar het bestaan vereist dat de
kunst naar de werkelijkheid van alledag wordt gebracht. Kierkegaard is
voorstander van een synthese, je moet de kunstpraktijk, het atelier, brengen
naar de omgeving waarin de kunstenaar leeft, confronteren met de plichten
die het samenleven met andere mensen met zich meebrengen. Of: om als
mens te leven moet je een aantal karaktereigenschappen toe-eigenen, en
toeeigening is een belangrijk thema voor Kierkegaard,
karakatereigenschappen als betrouwbaarheid, doorzettingsvermogen, geduld,
en bienfaisance. Het gaat niet louter om een idee, dat je weegt, maar het
draait om de geleefde herhaling van je ideaal, dat wil zeggen je handelt naar
je ideaal. Steeds opnieuw.
Interessant aan Kierkegaards redenering vind ik de gedachte dat hij kunst als
iets functioneel ziet, een zaak die het bestaan zelf dient. De kunstenaar stapt
niet uit het hier en nu, hij beklimt geen berg en bouwt geen pyramide, maar
zijn bestaan verwijst naar het leven, hier en nu. De functie van het kunstwerk
is te vinden in het poëtische, dat het leven laat verschijnen, weliswaar in al
zijn begrensdheid, omdat het kunstwerk de eeuwigheid niet bezit, maar door
de verschijning van het kunstwerk wordt iets aan het leven toegevoegd, wat
Heidegger, zoals gezegd, het gebeuren van waarheid wilde noemen.
Welwillendheid is volgens mij, een van de aspecten van dit laten gebeuren
van waarheid.
In de kunstwereld speelt bienfaisance een rol op diverse niveaus. Het is een
eigenschap die belangrijk is bij talentbevordering want je geeft iets van jezelf
door, draagt je ervaring over op anderen.
Je kunt op diverse manieren welwillendheid tot uitdrukking brengen. De
eerste vorm is anderen geen kwaad berokkenen. De tweede is rechtvaardig
handelen en eerlijk zijn tegenover anderen en de derde verdraagzame
bejegening van anderen, wanneer meningsverschillen ontstaan. En die
verschillen van opvattingen ontstaan, zeker als het over smaakoordelen gaat.
Welnu, welwillendheid is gevraagd tijdens deze atelierroute en erna, naar
elkaar toe, want het poëtische gedijt in de kunst en het leven door
bienfaisance.
Tenslotte wil ik Yvonne Tolman bedanken, de projectmanager van deze
atelierroute, ze heeft naast haar drukke baan bij het landelijk UWV tijd
gevonden mails te beantwoorden, lijsten op te stellen en de organisatie
professioneel vorm te geven, alsook de koerier te regelen die vanavond met
de tijdschriften uit Groningen naar Den Bosch rijdt en waarschijnlijk ook
morgen bij het uitrijden betrokken zal zijn.
Voordat ik beland bij de muziek van Eva en Abel nog een huishoudelijke
mededeling:
Parallel aan deze atelierroute zijn er een presentaties ingericht. Denk eraan
dat als de presentaties zich buiten het atelier bevindt die wellicht onder de
corona-maatregelen van de overheid valt, wat betekent dat de corona check
scanner app moet worden gebruikt. Controleert dat jab even, want de krant
kondigde een controle aan.
En dan nu de muziek, Abel Ton en Eva van der Sterren zijn opgegroeid bij de
Jazzwerkplaats in Den Bosch. Eva speelt daar momenteel in Het Zuid
Nederlands Workshop Orkest (ZNWO) en Abel speelt nu nog bij de Jazz
Academy, een initiatief van de Jazzwerkplaats, om jonge talenten verder te
brengen. Dat gebeurt onder professionele leiding met veel passie vanuit de
organisatie. Vele jongeren hebben zo op deze manier een mooie carrière
kunnen starten en doorstromen naar een conservatorium.
Applaus voor Eva van der Sterren en Abel Ton.
(c) Oscar Schrover 2021
---------------------------------