Bach op zaterdag - 2020-2021-2022 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
Bach op zaterdag - 2020/2021/2022 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
+ 11/1/2020 Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben (BWV 248-6)
+ 28/3 + 16/5 - uitgesteld ivm corona
+ 5/9/2020 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
+ 4/9/2021 Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130) en Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 80)
+ 16/10/2021 Ich elender Mensch, wer wird mich erlöschen
+ 30/10/2021 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12)
+ 19/2/2022 Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29)
+ 26/3/2022 Johannes Passion
+ 3/9/2022 cantate Nach dir, Herr, verlanget mich (BWV 150)
+ 29/10/2022 Bach-lezing door Marcel Worms - Willem Twee Toonzaal
+ 29/10/2022 cantate Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
+ 17/12/2022 Magnificat (BWV 243 )
-----------
+ 11/1/2020 Bach op zaterdag
met deel zes van het Weihnachtsoratorium (BWV 248-6).
Luc Batterink van de Grote Kerk heette iedereen welkom en wenste alle aanwezigen een goed nieuw jaar.
De (volgens de statuten) afscheidnemende bestuursleden kregen als dank een bloemetje (Renée Spermon was afwezig)
Bach op zaterdag werd uitgevoerd door Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix.
De inleiding* op de cantate werd gehouden door Bart Eigeman, oud-wethouder van Den Bosch.
De solisten waren Helena Koonings (sopraan) en Maximilian Vogler (tenor).
Op het programma:
een compositie van Buxtehude: Fuga in C-dur (BuxWV 174) door Jamie de Goei op het grote orgel,
van Bach de Ouverture in D-dur uit 3e concertsuite (BWV 1068),
en het motet Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230).
De cantate was Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben, BWV 248-6 (deel 6 Weihnachsoratorium),
de samenzang met het koraal uit BWV 123.
Tot slot speelde Jamie de Goei de Fantasia e Fuga g-moll (BWV 542) op het grote orgel.
©2020 Gerard Monté
-----
+ 5/9/2020 Bach op Zaterdag
met de cantate: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
©2020 Gerard Monté
----------------------------
2021
+ 4/9/2021 Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130) en Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 80)
De solisten waren Kelly Poukens (sopraan), Leonie van Rheden (mezzosopraan), Stefan Kennedy (tenor) en Einar Thor Gudmundsson (bas-bariton). Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder leiding van Jeroen Felix. Organist Jamie de Goei speelde vooraf en aan het einde orgelwerken van Bach.
De inleiding deze middag werd verzorgd door Ds. Marloes Meijer, predikant van de Protestante Gemeente te Engelen.
In verband met de corona-maatregelen was er geen samenzang bij de koraal.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2021 Gerard Monté
-----------
+ 16/10/2021 Ich elender Mensch, wer wird mich erlöschen
Met de solisten Lucie van Ree, mezzo-sopraan, en Stefan Kennedy, tenor.
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder leiding van Jeroen Felix. Organist Jamie de Goei speelde vooraf en aan het einde orgelwerken van Bach.
De inleiding deze middag werd verzorgd door em. Ds. Henk van Tilburg. Hij sprak over schaamte en tekortkomingen, meestal die van een ander.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2021 Gerard Monté
-----------
+ 30/10/2021 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12)
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix voerde de cantate Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12) en het motet: Jesu, meine Freude (BWV 227) uit met de solistenFlorieke Beelen (mezzosopraan), Wagner Moreira (tenor) en Michal Karski (basbariton).
Organist Jamie de Goei speelde vooraf het Duetto No.3 in G major (BWV 804) en sloot af met Wir glauben all an einen Gott (BWV 740).
De inleiding werd verzorgd door ds. Ruud Stiemer, predikant van de Grote Kerk.
©2021 Gerard Monté
----------------------------
2022
+ 19/2/2022 Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29)
Het concert opende met de 1e Fanfare voor trompetten en pauken van Jan Dismas Zelenka. Daarna volgden het Motet Lobet den Herrn (BWV 230) en na de inleiding door Ds. Dirk-Jan Bierenbroodspot (protestantse Gemeente Berlicum-Rosmalen) de cantate Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29). Organist Jamie de Goei sloot af met Aria variata alla maniera italiana (BWV 989).
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder de leiding van Jeroen Felix. De solisten waren Jeannette van Schaik sopraan, Jan Wouters countertenor, Vincent Kusters bariton en Anton Kuzenok tenor.
Dirk-Jan Bierenbroodspot wees in zijn inleiding op de komende gemeenteraadsverkiezingen en vergeleek die met die in de tijd van Bach in 1731 in Leipzig. Bach moest muziek schrijven voor de installatie van de nieuwe raad.
©2022 Gerard Monté
-----------
+ 26/3/2022 Johannes Passion
uitvoering: Bachcollegium ‘s-Hertogenbosch samen met het Helmonds Vocaal Ensemble olv Jeroen Felix.
De solisten kwamen van het International Vocal Competition (IVC): Elenora Hu sopraan, Rosina Fabius mezzosopraan, Yuri Rostotsky tenor in de rol van evangelist, Arvid Fagerfjäll bariton en Vincent Kusters bariton in de rol van Jezus.
Niet alleen voor dirigent, publiek en musici een hele zit, tweeëneenhalf uur inclusief pauze, maar de drie solisten zonder 'dragende rol' moesten soms lang wachten voor ze weer een aria konden zingen. De lange hals die uit het orkest omhoog steekt is van een theorbe, een veelsnarige luit die bespeeld werd door Punto Bawono.
Het informatieve programma-/tekstboekje hielp het bekende lijdensverhaal volgen. Deze "passie" wordt serieuzer gevonden, ook "zwaarder" en bevat misschien wel minder direct aansprekende melodieën als de Matthäus Passion maar is daardoor als muziekwerk van Bach zeker zo interessant om te horen.
info Bachopzaterdag
©2022 Gerard Monté
Tweede uitvoering op zondagmiddag 27/3 om 14.30 uur.
-----------
+ 18/6/2022 cantate Brich dem Hungrigen dein Brot (BWV 39)
...
info Bachopzaterdag
©2022 Gerard Monté
-----
+ 3/9/2022 cantate Nach dir, Herr, verlanget mich (BWV 150)
soliste Viola Cheung sopraan, lezing Erica Scheenstra, dirigent Jeroen Felix, vocaal en instrumentaal barokensemble Bach Collegium 's-Hertogenbosch
info Bachopzaterdag
©2022 Gerard Monté
-----
+ 29/10/2022 Bach-lezing door Marcel Worms - Willem Twee Toonzaal
Op de Vriendendag van Bach op zaterdag hield de bekende pianist Marcel Worms een inleiding over Das Wohltemperierte Klavier (1722) van J.S. Bach (1685-1750) en hij speelde een aantal delen uit Boek I. Deze delen hebben uiteenlopende BWV-nummers want DWK was meer een oefenboek voor studenten van Bach en een present voor collega-componisten. Pas na de dood van Bach is het als één werk uitgegeven.
Er staan geen aanwijzingen voor het spelen in aangegeven dus je weet niet of Wachet met de twee noten aan elkaar gespeeld moeten worden of los als Wach et. Maar vergelijkend met de cantates die in de zelfde toonsoort staan als deze delen kom je een heel eind. Marcel Worms liet dat horen met een aantal voorbeelden.
Er zijn twaalf tonen in de chromatische toonladder en gespeeld in majeur of mineur kom je aan 24 toonsoorten*. Vóór Bach waren erbij die eigenlijk gewoon vals klonken, zeker met halve en hele verhogingen in tertsen. Bach heeft die toonsoorten verbeterd, 'wohltemporiert' gemaakt.
Bij het schrijven van zijn muziek speelde hij graag met letters, o.a. van zijn naam B A C H, op de bijbehorende noten varieerde hij.
Zo'n constructief element kan tot saaie, strakke muziek leiden maar uit de Affektenleer had Bach geleerd dat emotie in de muziek noodzakelijk is.
Naast zijn innovatieve speelstructuren verwerkte hij veel gevoel in zijn muziek die na 300 jaar nog steeds heel veel mensen aanspreekt en ontroert, zoals de Matteus-passion en de cantates, [ waarvan de drukbezochte zaterdagmiddagen in de Grote Kerk getuigen].
Bij Bach is er geen scherpe scheidslijn tussen de profane muziek en de religieuze werken wat kan blijken uit dat elementen uit de wereldse muziek terugkomen in de cantates. En onder de profane werken staat wel vaker SDG (Soli Deo Gloria).
Een zeer informatieve lezing (MW: "Ik heb veel informatie over uw arme hoofden uitgestort") die samen met de 8 gespeelde Preludes en fuga's de bedoeling van de muziek van Bach weer een stukje duidelijker gemaakt hebben.
* Deze 12 tonen worden door Schönberg op een heel andere manier in zijn twaalftoonsoorten systeem gebruikt.
info MarcelWorms
©2022 Gerard Monté
-----
+ 29/10/2022 cantate Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
introductie op de cantate door Marcel Worms
met het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix, de IVC-solisten Kris Ng, (sopraan), Mitch Raemaekers (tenor) en Vincent Kusters (bariton). Norbert Bartelsman, die ook op het kistorgel in het Collegium speelt, bracht twee werken van Bach op het grote Bätz-orgel ten gehore: ‘Fantasie in c moll’ (BWV 562) en ‘Nun freut euch, lieben Christen g’mein’ (BWV 734). Het rouwmotet: ‘Der Gerechte kömmt um’ (BWV Deest - geen nummer, misschien maar gedeeltelijk van Bach) werd gezongen vanwege Allerheiligen en Allerzielen.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2022 Gerard Monté
-----------
+ 17/12/2022 Magnificat (BWV 243 )
bloemen voor afscheidnemend bestuurslid Peter Lammers (oa penningmeester)
inleiding door de plebaan van de Sint-Jan: Vincent Blom
solisten: Xuele Zhou sopraan, Sharon Tadmor sopraan, Lucie van Rhee mezzosopraan, Hugo Kampschreur tenor, Yurii Strakhov bariton
...
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2022 Gerard Monté
-----------
Volgende keren ( 21 jan. - 11 maart)
zie ook de concerten van de 1e helft 2019 en van de 2e helft van 2019
-----------
*Tekst van de inleiding door Bart Eigeman:
Bachcantate 11 januari 2020, Grote Kerk ‘s-Hertogenbosch
Grondtonen tussen macht een onmacht.
In het laatste deel van zijn Weihnachtsoratorium sleept Bach ons heen en
weer tussen
het steken van de loftrompet
de dreigende klanken van vijanden van het leven
tot aan verstillende aandacht waar het echt om gaat.
De grootste verrassing, voor mij,
in de muziek van vandaag, ligt op 2 momenten.
De eerst verrassing is het slot van deel 6.
Is dat niet de zelfde melodie van “O Haupt voll Blut und wunden….?” uit de
passie van Bach ,die hij 7 jaar eerder schreef dan dit Weihnachtsoratorium?
Wat betekent de verwijzing van Bach, bij de geboorte van Jezus verwijst
Bach naar zijn lijden? Het is dezelfde melodie, dezelfde tonen, al klinkt het
hier echt anders door de schallen blazers er om heen.
De tweede verrassing voor mij ligt in het midden van de wel klinkende
trompetten en pauken: de stilte valt als de wijzen aan de kribbe bij Jezus
staan.
Het jaar 2020 is knallend gestart: vuurwerk!!
Vuurwerk op het strijdtoneel van machtigen
Trump en Khameinie spelen met vuur en met levens
van heel andere orde: vuurwerk in ons landje,
het dreigt te gaan over regels
zullen we het hebben over mensen met een kort lontje?
In een week dus waar het over vuurwerk gaat,
brengt Bach ons tot de grondtonen terug.
Het Weihnachtsoratorium start op 1e kerstdag met Jauchzend Frohlocket,
Jezus moet geboren worden,
de verwachting, de hoop dat t anders kan
anders dan dat machthebbers onverschrokken raketaanvallen
beantwoorden met raketaanvallen.
Het Weihnachtsoratorium kent 6 delen,
naar de 6 feestdagen van 1 e kerst tot en met Driekoningen.
In deel 6 volgen wij – vandaag - de wijzen uit het Oosten,
we mogen wel zeggen, het is geen geschiedenis die Mattheus schrijft
het is wel een spiegel van de geschiedenis van mensen.
De geheime diensten van Herodes
waren al lang op de hoogte dat de wijzen een nieuwe ster aan het
firmament zagen. Daar ging dreiging vanuit voor de heersende Herodes.
In deel 6 wordt de verwachting vanuit deel 1 waargemaakt:
er is sprake van overwinning. De loftrompet!
De vijanden worden overwonnen. Maar hoe?
De overwinning ligt niet in de macht nóch in de onmacht.
De muziek geeft het kantelpunt haarfijn aan, de verwachting en de
loftrompetten verstillen in het midden van deel 6:
Ich steh an deiner Krippe hier….
We denken dat de wijzen goud wierook en mirre schenken,
Bach toont hier wat ze echt geven:
“ik kom brengen wat u mij gegeven hebt,
mijn geest, mijn hart en ziel en moed.”
Hé de wijzen geven zichzelf!
Zij geven zich niet over aan de macht van Herodes,
ze doen niet meer wat van hen gevraagd wordt.
Ze gaan in tegen de macht van Herodes.
Het echte vuurwerk, ligt niet in het volgen van de letter van de wet
het echt vuur ligt in het handelen naar de geest
de geest van een kind.
Vijanden zijn zij die opgehouden zijn kind te zijn.
Dat schuurt aan tegen onze cultuur van vuurwerk
en doet me denken aan die 2 vaders, een Jood en een Palestijn.
Beiden verloren een dochter in het vuur van de strijd om de macht.
Beide mannen hebben - in de geest van hun kinderen -
er voor gekozen om elkaar te treffen in hun onmacht en
samen
te werken aan hoop.
en les te geven aan jongeren over verzoening.
Grondtonen tussen macht en onmacht.
(c) 2020 Bart Eigeman / gerarddenbosch