Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen - 9 juni 2017 - rotonde Postweg 2021
Fietsersbond bekijkt successen en knelpunten - Vught Den Bosch Rosmalen - 9 juni 2017
+ 19/62019 bericht vd gemeente 's-Hertogenbosch: Twee fietsbruggen bij de rotonde Postweg-Heunweg
+ 3/5/2021 aankondiging aanleg fietsbruggen rotonde Postweg + 17/6/2021 afbeeldingen + 1/7 start aanleg
+ 27/8/2021 inhijsen van de eerste fietsbrug =de Postbrug= bij de rotonde Postweg-Heunweg
+ 12/12/2021 De fietsbrug over de Heunweg is ingehesen
+ 17/12/2021 De rotonde Postweg-Heunweg is weer open
+ 19/12/2021 De rotonde is klaar.
De afdeling Den Bosch van de Fietsersbond maakte een fietstocht lang een aantal punten waar nog wel verbeterd kan worden en punten waar al succes geboekt is voor wat betreft veiligheid en fietsgemak.
Er werd verzameld bij De Witte in Vught, vlakbij de nieuwe rotonde bij de Postweg die onder het spoor doorgaat. De uitrit bij Van der Valk De Witte is al een knelpunt want het fietspad gaat omlaag, de snelheid neemt toe en de uitrijdende auto's verlenen niet altijd voorrang. De auto's op de rotonde nog minder.
Er is al overleg over het ontwerp, de kostenverdeling tussen de gemeentes, etc. voor een fietsbrug die aan de westkant van de Bosscheweg moet komen. Tijdig oversteken is dan wel nodig om naar het tweerichtingenfietspad te komen dat omhoog loopt naar het niveau van de bovenkant van de doorgang van het spoorviaduct. En dan verder langs het spoor richting historische benzinestationnetje en het "kasteel van architect Van der Valk", bij het verkeerslicht evt. weer oversteken. Dat het een drukke rotonde is bleek bij pogingen een van de fietsers op de foto te zetten. Hij kreeg 1x ook bijna geen voorrang.
De tocht vervolgde (zonder fotograaf) richting Hekellaan/Pettelaarseweg waar het kruispunt bekeken werd.
Bij de Van Berckelstraat / Jan de la Barstraat werd gesproken over het autovrij maken van deze route.
Òp de Aartshertogenlaan werd op de tweezijdige rotonde het F59-fietspad gekozen. Deze rotonde was onlangs in de ROB-commissie van de gemeenteraad nog onderwerp van gesprek vanwege het aantal (vermeende) ongelukken dat er gebeurt. Volgens getuigen minstens 3 per week, volgens anderen niet.
Verder naar De Grobbendoncklaan en Stadionlaan, naar het tunneltje bij de Aziëlaan, door naar de hoge fly-over bij de Empelseweg.
In de Groote Wielen bij de Vlietdijk werd gesproken over het bezwaarschrift tegen de verandering van de voorrangssituatie.
Op het Laaghemaal/Vlietdijk werd gekeken naar de aanpassing van de fietsoversteek/-uitbuiging bij de rotonde.
In Rosmalen werd Schoolstraat overgestoken waarbij ernstig gelet moest worden op auto's die van de rotonde afkomen en flink gas geven.
Daarna werd doorgefietst naar De Driesprong waar gestopt werd voor een verdiend glaasje fris.
zie onderaan voor de tekst van de Fietsersbond Den Bosch *
©2017 Gerard Monté
-----
+ 19/6/2019
bericht van de gemeente 's-Hertogenbosch:
>>>Er komen twee fietsbruggen bij de rotonde Postweg-Heunweg. Eén ten westen van de rotonde. Deze brug loopt evenwijdig aan het spoor. Fietsers steken zo de Postweg over. De tweede brug komt oostelijk van de rotonde. Deze loopt evenwijdig aan de Randweg. Fietsers steken daar de Heunweg over. Met twee fietsbruggen zorgen we voor een volledige scheiding van het gemotoriseerd en fietsverkeer op de rotonde. De rotonde bouwen we om tot een turborotonde. Daarmee wikkelen we het gemotoriseerde verkeer sneller én veiliger af.
Deze oplossing is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de gemeenten Vught en ’s-Hertogenbosch, de Provincie Noord-Brabant en de regio Noordoost-Brabant (Agrifood Capital). Buurtbewoners, hotel Van der Valk, fietsersbonden en de Natuur en milieugroep Vught werkten mee aan dit plan. De drie overheden zorgen voor het geld om het uit te voeren.
...
Het aanleggen van de twee bruggen en de turborotonde kost € 4.107.000,- (exclusief voorbereiding). De provincie Noord-Brabant onderstreept het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming met een fiks bedrag: €1.960.000,-. Gedeputeerde Staten nemen hierover volgende maand een besluit. De gemeente Vught wil € 825.000,- bijdragen. De Vughtse raad neemt hierover op 27 juni een besluit. De gemeente ’s-Hertogenbosch betaalt €1.581.000,-. De bijdrage van ’s-Hertogenbosch is inclusief € 259.000,- voorbereidingskosten.<<<
bron gemeente
-----
Fietsbruggen bij de rotonde Postweg-Heunweg
+ 3/5/2021 aankondigingsbord aanleg twee fietsbruggen op de rotonde Postweg-Heunweg-Vughterweg(DenBosch)-Bosscheweg(Vught).
De rotonde ligt tussen het voormalige -verplaatste- tankstation Brabant Service Station en restaurant De Witte van Van der Valk.
Het zal een gedeelte van de steile helling schelen.
+ 17/6/2021 afbeeldingen van de ontwerpen voor de fietsbruggen (gemeente)
+ foto's (Sihem Kamroun) van een bezoek aan de fabriek Mercon in Gorinchem waar brugdelen gemaakt worden. Later worden die op locatie gemonteerd.
+ 1/7 start aanleg + 12/7 vervolg + 16/7 vervolg
+ 25/8/2021 De aanleg vordert, binnenkort wordt de eerste brug ingehesen aan de kant van het spoor. De bruggenhoofden zijn er klaar voor.
Het fietspad richting Vught splitst zich straks in een nieuw pad tussen de bomen door naar de brug toe en een pad naar beneden dat nu onder het treinviaduct door naar de Postweg in Vught leidt, langs het terrein van de Isabella-kazerne. (wel aan de goed kant fietsen ...)
Voor de route vanuit Vught terug naar 's-Hertogenbosch komt de brug later, daar liggen nu nog zandhopen, een gebied waar vogels de boel bewaken.
©2021 Gerard Monté
-----
+ 27/8/2021 inhijsen van de eerste fietsbrug =de Postbrug= bij de rotonde Postweg-Heunweg
...
+ 8/9/2021 afwerking van de eerste fietsbrug.
+ 9/9/2021 eerste fietsbrug "Postbrug" in gebruik, bij de splitsingen naar de Postweg is het zaak tijdig richting aan te geven en te letten op afscheidskussende stelletjes die juist daar even stoppen.
+ 12/12/2021 De fietsbrug over de Heunweg is ingehesen en wordt afgewerkt net als de rotonde die voorlopig nog voor het verkeer is afgesloten.
+ 17/12/2021 De rotonde Postweg-Heunweg is weer open (bericht gemeente)
+ 19/12/2021 De rotonde is klaar. Het autoverkeer is helemaal afgescheiden van het langzaam verkeer, op de uitrit van de parkeerplaats van het hotel aan de Bosscheweg na. De fietsbruggen hebben een prettig te fietsen hellingshoek (anders dan de fietsbruggen bij Rosmalen). De fietspaden zijn lekker breed omdat er ook voetgangers over moeten lopen. Je zou bijna voor je plezier een keer naar Vught fietsen, en weer terug natuurlijk.
©2021 Gerard Monté
-----
zie evt ook Van Berckelstraat - ombouw naar autoluw klaar
zie evt ook Niet lang wachten met de fiets op groen door Schwung - 2018
-----
* Hieronder de tekst van de Fietsersbond:
Fietstocht 9 juni 2017: Successen en uitdagingen
Hartelijk welkom op onze fietstocht. Elk jaar organiseert de kerngroep van
afdeling ’s-Hertogenbosch van de Fietsersbond een fietstocht om te kijken naar
nieuwe ontwikkelingen en nog bestaande knelpunten. Dit jaar nodigden we ook
anderen uit om mee te fietsen: de 350 leden van de afdeling, beleidsmakers en
via een oproep in de pers alle belangstellenden.
1. Nieuwe Fietsbruggen over de rotonde Postweg/Bosscheweg.
Al bij de aanleg van de Randweg pleitte de Fietsersbond tevergeefs voor een
fietsbrug op de plaats van de oude A2. Jammer genoeg is die toen niet
gebouwd. Wellicht hadden dan betere oplossingen kunnen worden bedacht.
Nu dan toch omdat de rotonde te druk wordt. Is dat soms ook omdat het
met de Binnenstadsring maar niet opschiet?. We zijn heel blij dat deze
bruggen er komen: veel veiliger en comfortabeler dan de te steile hellingen
naar de rotonde. Er komt één brug over de Postweg ongeveer ter plekke van
de oude Vughterweg. En één ten Noorden van de rotonde over de
Bosscheweg. Jammer genoeg blijft het noodzakelijk om aan de Zuidkant
gelijkvloers over te steken. Overleg tussen de gemeentes ’s-Hertogenbosch
en Vught over de uitvoering van de plannen zit al maandenlang in een
bestuurlijke impasse.
2. Het nieuwe Wilhelminaplein (voorheen Heetmanplein)
Aanvankelijk was hier de fiets grotendeels vergeten. Dat deze later alsnog
werd ingepast is nog te merken aan sommige onlogische oplossingen. Zo
wordt nog gewacht op een nieuwe fietsbrug over de Dommel. Helaas toch
weer tegels in plaats van rood asfalt.
3. Zuidwal
De binnenstadsring zou 30 km worden. Helaas zijn daar nog geen stappen in
gezet. Binnen de bebouwde kom zijn 50 km wegen zonder gescheiden
rijbanen voor fietsers een grote bron van onveiligheid.
4. Kruising Pettelaarseweg/Hekellaan
Ook hier weer veel gemiste kansen. Waarom niet meteen 30 km voor
auto’s? En waarom zo veel oncomfortabele hobbels en gootjes voor de fiets
Afdeling ’s-Hertogenbosch
– en geen asfalt. Let ook op de te smalle brug (een toegeven ontwerpfout)
over de toegang naar de parkeergarage.
4. De Van Berckelstraat en Zuid Willemsvaart
Al heel lang is er in beleidsplannen en toezeggingen sprake van het
bestemmen van de Van Berckelstraat (of de brug over de Zuid Willemsvaart)
voor openbaar vervoer en fiets. De fietsersbond voerde er al 25 geleden
actie voor. Het is een gevaarlijke flessenhals in een verder prachtige route
naar de Maas met maar twee stoplichten (dit en bij de Geldersedam). Let
hier ook op de Zuid Willemsvaart die voor fietsers gevaarlijk is: rechte
asfaltweg zonder fietsstroken en 50 km/uur), en ook op de blanco
richtingwijzers voor fietsen.
5. Mooi sterfietsroute naar Noord en aansluitend F59.
Prachtige fietspaden. Met complimenten voor het “tegen de richting in”
parkeren van auto’s op de Aartshertoglaan waardoor het risico van
ongelukken met openslaande deuren kleiner wordt. Bij fietsbrug bij station
Oost is op te merken dat op veel plaatsen geen rekening gehouden wordt
met de doorontwikkeling van de fiets waardoor infrastructuur te smal wordt
aangelegd – zo ook deze fietsbrug.
6. Fietssplitsing boven rotonde Bruistensingel/Empelseweg
Hoewel niet zo mooi als de hovenring in Eindhoven toch een fijne
doorrijdoplossing. Als fietser zouden we ons meer verwend voelen op rood
asfalt.
7. Vlietdijk
Hier heeft de Fietsersbond met succes geageerd tegen het uit de voorrang
halen van de fiets. In plaats daarvan zijn nu de drempels aangepast en is een
stopbord geplaatst.
8. Bochtige weg richting centrum van Rosmalen
Wij gaan nu met veel bochten en omwegen richting centrum van Rosmalen:
onze vraag voor een gesprek moet dat nu zo. Terwijl voor de auto de
Vlietdijk openbleef wordt de fiets tot veel lussen gedwongen; of een omweg
via de bruggen ten westen van de Vlietdijk.
9. Oversteek Nieuwendijk Schoolstraat
Zeer oncomfortabel wegens de haakse bocht.
Wat wil de Fietsersbond Den Bosch
In 2011 was onze stad Fietsstad van het jaar. Van een grote achterstand is
in heel korte tijd een forse inhaalslag gemaakt. Veel nieuwe infrastructuur,
fietsparkeergarages, fietsen in de binnenstad, met een forse sprong in het
aantal fietsers als resultaat Ook sindsdien is stevig verder gewerkt. De
Snelfietsroute (SFR) naar Oss is geopend en ook de Bossche delen van de
Snelfietsroutes naar Waalwijk en Zaltbommel zijn grotendeels klaar. In
oktober opent de uitgebreide en vernieuwde stationsstalling.
Verkeerslichten reageren veel alerter op naderende fietsers.
Er zijn ook zaken die achterwege zijn gebleven en dingen die worden
teruggedraaid. Zo is er nog steeds geen begin gemaakt met het
ombouwen van de Binnenstadsring tot 30 km gebied; is de Van
Berckelstraat, een van de drukste fietsroutes van de stad, nog steeds niet
afgesloten voor auto’s; moest de Fietsersbond procederen tegen het uit
de voorrang halen van de fietsers op de kruising met de Vlietdijk; is het
stationsplein Tegenover de forse investeringen in de auto steken het geld
en de ruimte voor de fiets schamel af terwijl die binnenstedelijk toch voor
het grootste en meest groeiende deel van de verplaatsingen zorgt.
Ambitie 50% fiets: Vertel, laat zien, kies en investeer
Ons 10-Puntenplan
1. Versterk de bestaande (ster) fietsroutes door ze beter zichtbaar te
maken en nog bestaande knelpunten op te lossen. Geef ze eigen
namen en kleuren en plekken op borden (zoals bijvoorbeeld de F59
in Oss). Gebruik altijd rood asfalt om de fiets duidelijk een eigen
herkenbare plek te geven.
2. Zorg dat de stad zo wordt ingericht dat de fiets nog meer dan nu
rechtstreekse comfortabele en veilige routes krijgt. Bijvoorbeeld:
ontvlechten waar mogelijk (Van Berckelstraat) duidelijker in de
Binnenstad (Van de Visstraat naar de Arena. Pas overal rood asfalt
toe, geef voorrang en verlichting: laat zien dat de fietser wordt
verwend: geef hem de kortste en snelste route.
3. Maak eindelijk werk van de binnenstadsring en maak deze veilig voor
de fiets. Maak van de hele binnenstad het domein van de fiets en
voetganger – auto te gast.
4. Maak meer fietsenstallingen bijvoorbeeld bij winkelcentra,
sportcentra, bedrijven en kleine stallingen in wijken waar in de
huizen weinig ruimte is voor de fiets. Borg, bewaak en verbeter de
kwaliteit van de bestaande en nieuwe stallingen – bijvoorbeeld
verwijzing naar vrije plaatsen. Grijp in waar nodig – bijvoorbeeld bij
het Jeroen Boschziekenhuis. Wellicht zijn in de binnenstad meer
stallingen nodig.
5. Werk actief aan het verbeteren van ‘kleine dingen’. Paaltjes,
drempels, scherpe bochten, bewegwijzering, slecht onderhoud,
slecht ingerichte voorrang, versmallingen – pak het aan. Geef de
fietser meer ruimte waar hij de belangrijkste weggebruiker is.
6. Sluit de vervoersketen door o.a. op transferia, grotere bushaltes,
winkelcentra en parkeergarages leenfietsen aan te bieden en maak
daar actief reclame voor. (Anders dan voor de vrijwel onbekende
transferiumfietsen)
7. Werk verder aan en investeer in de Snelfietsroutes naar Eindhoven
en Waalwijk, werk aan de knelpunten in de bestaande.
8. Werk samen met de nieuwe Data opleiding om vanuit fietsdata naar
beter beleid te komen. Door verzamelen en analyseren van data
kunnen betere en slimmere besluiten genomen worden over
vormgeving, onderhoud en regelgeving rond de fiets en kan deze
veiliger worden.
9. Werk samen met anderen aan een plan voor fietsstimulering. Met
partijen uit het Bosch Energie Convenant kan een beloningssysteem
worden opgezet. Ook partijen als Hartje Den Bosch kan gevraagd
worden mee te werken aan een fietsbeloningssysteem naar
voorbeeld van RingRing.
10. Ondersteun het beleid met fietspromotie campagnes. Verwen
en prijs de fietser.
(c) Fietsersbond afdeling ’s-Hertogenbosch 9 juni 2017