Bach op zaterdag - 2020-2021-2022 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
Bach op zaterdag - 2020/2021/2022 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
+ 11/1/2020 Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben (BWV 248-6)
+ 28/3 + 16/5 - uitgesteld ivm corona
+ 5/9/2020 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
+ 4/9/2021 Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130) en Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 80)
+ 16/10/2021 Ich elender Mensch, wer wird mich erlöschen
+ 30/10/2021 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12)
+ 19/2/2022 Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29)
+ 26/3/2022 Johannes Passion
+ 11/1/2020 Bach op zaterdag
met deel zes van het Weihnachtsoratorium (BWV 248-6).
Luc Batterink van de Grote Kerk heette iedereen welkom en wenste alle aanwezigen een goed nieuw jaar.
De (volgens de statuten) afscheidnemende bestuursleden kregen als dank een bloemetje (Renée Spermon was afwezig)
Bach op zaterdag werd uitgevoerd door Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix.
De inleiding* op de cantate werd gehouden door Bart Eigeman, oud-wethouder van Den Bosch.
De solisten waren Helena Koonings (sopraan) en Maximilian Vogler (tenor).
Op het programma:
een compositie van Buxtehude: Fuga in C-dur (BuxWV 174) door Jamie de Goei op het grote orgel,
van Bach de Ouverture in D-dur uit 3e concertsuite (BWV 1068),
en het motet Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230).
De cantate was Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben, BWV 248-6 (deel 6 Weihnachsoratorium),
de samenzang met het koraal uit BWV 123.
Tot slot speelde Jamie de Goei de Fantasia e Fuga g-moll (BWV 542) op het grote orgel.
©2020 Gerard Monté
-----
+ 5/9/2020 Bach op Zaterdag
met de cantate: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
©2020 Gerard Monté
----------------------------
2021
+ 4/9/2021 Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130) en Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 80)
De solisten waren Kelly Poukens (sopraan), Leonie van Rheden (mezzosopraan), Stefan Kennedy (tenor) en Einar Thor Gudmundsson (bas-bariton). Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder leiding van Jeroen Felix. Organist Jamie de Goei speelde vooraf en aan het einde orgelwerken van Bach.
De inleiding deze middag werd verzorgd door Ds. Marloes Meijer, predikant van de Protestante Gemeente te Engelen.
In verband met de corona-maatregelen was er geen samenzang bij de koraal.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2021 Gerard Monté
-----------
+ 16/10/2021 Ich elender Mensch, wer wird mich erlöschen
Met de solisten Lucie van Ree, mezzo-sopraan, en Stefan Kennedy, tenor.
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder leiding van Jeroen Felix. Organist Jamie de Goei speelde vooraf en aan het einde orgelwerken van Bach.
De inleiding deze middag werd verzorgd door em. Ds. Henk van Tilburg. Hij sprak over schaamte en tekortkomingen, meestal die van een ander.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2021 Gerard Monté
-----------
+ 30/10/2021 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12)
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix voerde de cantate Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12) en het motet: Jesu, meine Freude (BWV 227) uit met de solistenFlorieke Beelen (mezzosopraan), Wagner Moreira (tenor) en Michal Karski (basbariton).
Organist Jamie de Goei speelde vooraf het Duetto No.3 in G major (BWV 804) en sloot af met Wir glauben all an einen Gott (BWV 740).
De inleiding werd verzorgd door ds. Ruud Stiemer, predikant van de Grote Kerk.
©2021 Gerard Monté
----------------------------
2022
+ 19/2/2022 Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29)
Het concert opende met de 1e Fanfare voor trompetten en pauken van Jan Dismas Zelenka. Daarna volgden het Motet Lobet den Herrn (BWV 230) en na de inleiding door Ds. Dirk-Jan Bierenbroodspot (protestantse Gemeente Berlicum-Rosmalen) de cantate Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29). Organist Jamie de Goei sloot af met Aria variata alla maniera italiana (BWV 989).
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond als altijd onder de leiding van Jeroen Felix. De solisten waren Jeannette van Schaik sopraan, Jan Wouters countertenor, Vincent Kusters bariton en Anton Kuzenok tenor.
Dirk-Jan Bierenbroodspot wees in zijn inleiding op de komende gemeenteraadsverkiezingen en vergeleek die met die in de tijd van Bach in 1731 in Leipzig. Bach moest muziek schrijven voor de installatie van de nieuwe raad.
©2022 Gerard Monté
-----------
+ 26/3/2022 Johannes Passion
uitvoering: Bachcollegium ‘s-Hertogenbosch samen met het Helmonds Vocaal Ensemble olv Jeroen Felix.
De solisten kwamen van het International Vocal Competition (IVC): Elenora Hu sopraan, Rosina Fabius mezzosopraan, Yuri Rostotsky tenor in de rol van evangelist, Arvid Fagerfjäll bariton en Vincent Kusters bariton in de rol van Jezus.
Niet alleen voor dirigent, publiek en musici een hele zit, tweeëneenhalf uur inclusief pauze, maar de drie solisten zonder 'dragende rol' moesten soms lang wachten voor ze weer een aria konden zingen. De lange hals die uit het orkest omhoog steekt is van een theorbe, een veelsnarige luit die bespeeld werd door Punto Bawono.
Het informatieve programma-/tekstboekje hielp het bekende lijdensverhaal volgen. Deze "passie" wordt serieuzer gevonden, ook "zwaarder" en bevat misschien wel minder direct aansprekende melodieën als de Matthäus Passion maar is daardoor als muziekwerk van Bach zeker zo interessant om te horen.
info Bachopzaterdag
©2022 Gerard Monté
Tweede uitvoering op zondagmiddag 27/3 om 14.30 uur.
-----------
+ 18/6/2022 cantate Brich dem Hungrigen dein Brot (BWV 39)
...tekst volgt
info Bachopzaterdag
©2022 Gerard Monté
-----
Volgende keren ( 3 sept. 29 okt. )
zie ook de concerten van de 1e helft 2019 en van de 2e helft van 2019
-----------
*Tekst van de inleiding door Bart Eigeman:
Bachcantate 11 januari 2020, Grote Kerk ‘s-Hertogenbosch
Grondtonen tussen macht een onmacht.
In het laatste deel van zijn Weihnachtsoratorium sleept Bach ons heen en
weer tussen
het steken van de loftrompet
de dreigende klanken van vijanden van het leven
tot aan verstillende aandacht waar het echt om gaat.
De grootste verrassing, voor mij,
in de muziek van vandaag, ligt op 2 momenten.
De eerst verrassing is het slot van deel 6.
Is dat niet de zelfde melodie van “O Haupt voll Blut und wunden….?” uit de
passie van Bach ,die hij 7 jaar eerder schreef dan dit Weihnachtsoratorium?
Wat betekent de verwijzing van Bach, bij de geboorte van Jezus verwijst
Bach naar zijn lijden? Het is dezelfde melodie, dezelfde tonen, al klinkt het
hier echt anders door de schallen blazers er om heen.
De tweede verrassing voor mij ligt in het midden van de wel klinkende
trompetten en pauken: de stilte valt als de wijzen aan de kribbe bij Jezus
staan.
Het jaar 2020 is knallend gestart: vuurwerk!!
Vuurwerk op het strijdtoneel van machtigen
Trump en Khameinie spelen met vuur en met levens
van heel andere orde: vuurwerk in ons landje,
het dreigt te gaan over regels
zullen we het hebben over mensen met een kort lontje?
In een week dus waar het over vuurwerk gaat,
brengt Bach ons tot de grondtonen terug.
Het Weihnachtsoratorium start op 1e kerstdag met Jauchzend Frohlocket,
Jezus moet geboren worden,
de verwachting, de hoop dat t anders kan
anders dan dat machthebbers onverschrokken raketaanvallen
beantwoorden met raketaanvallen.
Het Weihnachtsoratorium kent 6 delen,
naar de 6 feestdagen van 1 e kerst tot en met Driekoningen.
In deel 6 volgen wij – vandaag - de wijzen uit het Oosten,
we mogen wel zeggen, het is geen geschiedenis die Mattheus schrijft
het is wel een spiegel van de geschiedenis van mensen.
De geheime diensten van Herodes
waren al lang op de hoogte dat de wijzen een nieuwe ster aan het
firmament zagen. Daar ging dreiging vanuit voor de heersende Herodes.
In deel 6 wordt de verwachting vanuit deel 1 waargemaakt:
er is sprake van overwinning. De loftrompet!
De vijanden worden overwonnen. Maar hoe?
De overwinning ligt niet in de macht nóch in de onmacht.
De muziek geeft het kantelpunt haarfijn aan, de verwachting en de
loftrompetten verstillen in het midden van deel 6:
Ich steh an deiner Krippe hier….
We denken dat de wijzen goud wierook en mirre schenken,
Bach toont hier wat ze echt geven:
“ik kom brengen wat u mij gegeven hebt,
mijn geest, mijn hart en ziel en moed.”
Hé de wijzen geven zichzelf!
Zij geven zich niet over aan de macht van Herodes,
ze doen niet meer wat van hen gevraagd wordt.
Ze gaan in tegen de macht van Herodes.
Het echte vuurwerk, ligt niet in het volgen van de letter van de wet
het echt vuur ligt in het handelen naar de geest
de geest van een kind.
Vijanden zijn zij die opgehouden zijn kind te zijn.
Dat schuurt aan tegen onze cultuur van vuurwerk
en doet me denken aan die 2 vaders, een Jood en een Palestijn.
Beiden verloren een dochter in het vuur van de strijd om de macht.
Beide mannen hebben - in de geest van hun kinderen -
er voor gekozen om elkaar te treffen in hun onmacht en
samen
te werken aan hoop.
en les te geven aan jongeren over verzoening.
Grondtonen tussen macht en onmacht.
(c) 2020 Bart Eigeman / gerarddenbosch