Koffie bij de piano - 2e helft 2018 - Theater ad Parade - 2 september 2018 e.v.
Koffie bij de piano - 2e helft 2018 - Theater ad Parade - 2 september 2018 e.v.
+ 2/9 finalisten van Zomerfestival Klassiek + 7/10 Victor Su - Giulio Potenza
+ 4/11 Jaydian Daniel - Aarón Ormaza Vera + 2/12 Jiwani Ledder - Ben Weishaupt
+ 20/11 Vught Klassiek - Ketevan Sharumashvi/li + 25/11 Utopia Klassiek Drunen - Katerina Verbovskaya
- 2/9 Koffie bij de piano - Pleinzaal Theater aan de Parade
met de finalisten van Zomerfestival Klassiek.
Invallend presentator was Alexander Vromans, pas enkele uren van te voren had hij gehoord dat de geplande presentatrice niet kon komen.
Na de toelichting voor de Early Birds om half elf speelde in de reeks jong talent Prélude een wel heel jong talent, Haonuo Yang, 10 jaar. Hij vertelde in het interview dat hij al vijf jaar speelde. Hij bracht werk van Mozart en Chopin.
Daarna speelden de pianisten die op het Kroonconcert van het Zomerfestival Klassiek finalist waren:
Katerina Verbovskaya, solo, en Liza Bochkareva en Hristo Petrov, zowel solo als duo (quatre-mains).
Op hun programma werk van Liszt, Rachmaninov, Tsjaikovski en Chopin. (het geplande werk van Verdi-Liszt verviel)
Er werd stevig gemusiceerd, de technicus van het theater constateerde na afloop dat de piano, die op de rem stond, ruim 15 cm verschoven was tijdens het spel ...
- 7/10 Koffie bij de piano - Pleinzaal Theater aan de Parade
met Victor Su in de Prélude (met werken van Von Weber en Chopin)
en Giulio Potenza in het hoofdprogramma (speelde Janaçek, Schumann, Grieg, Medtner)
presentatie en interviews Jos Verschuren
inleiding Early Bids (half elf) Loni Verweij
- 4/11 Koffie bij de piano - Pleinzaal Theater aan de Parade
Met Jaydian Daniel in de Prélude (14 jaar, studeert al twee jaar aan het conservatorium) met werk van Mozart, Mendelssohn en Beethoven.
In het hoofdprogramma Aarón Ormaza Vera, afkomstig uit Ecuador, studeert in Nederland, met werken van Bach, Schumann, Liszt, Bartók, Shchedrin, Rachmaninov.
Het werk van Bach was French Suite nr 6, E majeur BWV 817 dat bestaat uit 8 dansen, oorspronkelijk afkomstig uit de 16e en 17e eeuw.
De presentatie was in handen van Tomás van Emden.
De gratis inleiding Early Bids (om half elf) was van Henk Hagenberg.
- 2/12 Koffie bij de piano - Pleinzaal Theater aan de Parade
Met Jiwani Ledder in de Prélude (11 jaar, studeert al 7 jaar piano), zij speelde Nocturne nr 21 van Chopin, delen uit Deux Arabesques van Debussy en het bekende Rondo van Mozart Ala turca Allegretto, en dat alles op een fijne, heel verzorgde manier.
Ben Weishaupt (21 jaar) speelde 4 Ballades van Brahms die in 1854 componeerde toen hij 21 jaar was, een Ballade nr2 uit 1853 van Liszt, en van Szymanowski Variaties over een Pools volksthema in b klein uit 1900/1904.
Dat laatste werk speelde hij op zijn examen van het conservatorium om te laten zien "wat hij allemaal in zich had".
In het interview door presentatrice Loni Verweij -die ook de inleiding bij Early Brids gaf- vertelde hij dat hij op zijn 7e met trompet en piano begon, daarna kwam er zang bij. De trompet ging naar de achtergrond, alleen met Kerstmis speelt hij in Amsterdam nog trompet op straat, kerstmuziek met vrienden.
Brahms hoort volgens hem tot de absolute muziek, de noten zijn technisch niet moeilijk om te spelen, maar je moet zelf veel meer invullen. Liszt daarentegen hoort bij de programma-muziek, is extraverter en maar soms introvert in de muziek, de noten zijn technisch veel moeilijker te spelen, je moet veel meer vanuit jezelf spelen.
Ben Weishaupt speelde alles uit het hoofd, ook de complexe Ballades van Brahms, waarvoor de nodige concentratie vereist is. Hij liet daarom terecht na de pauze vragen of men -vanwege de prima akoestiek in de Pleinzaal- niet zou willen fluisteren tijdens het spel. Maar volgens geoefende luisteraars werd er niet gefluisterd in de zaal maar klonk af en toe het hydraulisch systeem van een van de rolstoelen. Ook aan niesen en hoesten is niks te doen. Het publiek was onder de indruk van zijn fantastische spel en luisterde ademloos. Na het concert kreeg hij een staande ovatie wat bij "Koffie" niet vaak gebeurt.
-----
Buitengaats:
+ 20/11 Vught Klassiek in kasteel Maurick Vught
met Ketevan Sharumashvili, piano
+ 25/11 Utopia Klassiek in De Voorste Vennen in Drunen
met Katerina Verbovskaya, piano
-----
zie evt. ook de concerten van mei-juni-juli jl.
info programmaboekjes, koffiebijdepiano en podiaklassiek en TheateraandeParade - Geertruidenberg-Klassiek
©2018 Gerard Monté
Volgende Koffie bij de piano 13 januari 2019
Op 6 oktober was er een Workshop Presentatie Klassieke Muziek, 13 uur in het ThadP, toegankelijk voor het publiek. (geen foto's)