Bach op zaterdag - 1e helft van 2020 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
Bach op zaterdag - 1e helft van 2020 - cantates in de Grote Kerk - 11 januari 2020 e.v.
+ 11/1 Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben (BWV 248-6)
+ 28/3 + 16/5 - uitgesteld ivm corona
+ 5/9 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
+ 11/1 Bach op zaterdag
met deel zes van het Weihnachtsoratorium (BWV 248-6).
Luc Batterink van de Grote Kerk heette iedereen welkom en wenste alle aanwezigen een goed nieuw jaar.
De (volgens de statuten) afscheidnemende bestuursleden kregen als dank een bloemetje (Renée Spermon was afwezig)
Bach op zaterdag werd uitgevoerd door Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix.
De inleiding* op de cantate werd gehouden door Bart Eigeman, oud-wethouder van Den Bosch.
De solisten waren Helena Koonings (sopraan) en Maximilian Vogler (tenor).
Op het programma:
een compositie van Buxtehude: Fuga in C-dur (BuxWV 174) door Jamie de Goei op het grote orgel,
van Bach de Ouverture in D-dur uit 3e concertsuite (BWV 1068),
en het motet Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230).
De cantate was Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben, BWV 248-6 (deel 6 Weihnachsoratorium),
de samenzang met het koraal uit BWV 123.
Tot slot speelde Jamie de Goei de Fantasia e Fuga g-moll (BWV 542) op het grote orgel.
©2020 Gerard Monté
-----
+ 5/9 Bach op Zaterdag
met de cantate: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
...volgt
©2020 Gerard Monté
-----
zie ook de concerten van de 1e helft 2019 en van de 2e helft van 2019
info bachopzaterdag en IVC
©2020 Gerard Monté
-----------
Volgende keren
31 oktober Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150
19 december Nun komm, der Heiden Heiland BWV 61
-----------
*Tekst van de inleiding door Bart Eigeman:
Bachcantate 11 januari 2020, Grote Kerk ‘s-Hertogenbosch
Grondtonen tussen macht een onmacht.
In het laatste deel van zijn Weihnachtsoratorium sleept Bach ons heen en
weer tussen
het steken van de loftrompet
de dreigende klanken van vijanden van het leven
tot aan verstillende aandacht waar het echt om gaat.
De grootste verrassing, voor mij,
in de muziek van vandaag, ligt op 2 momenten.
De eerst verrassing is het slot van deel 6.
Is dat niet de zelfde melodie van “O Haupt voll Blut und wunden….?” uit de
passie van Bach ,die hij 7 jaar eerder schreef dan dit Weihnachtsoratorium?
Wat betekent de verwijzing van Bach, bij de geboorte van Jezus verwijst
Bach naar zijn lijden? Het is dezelfde melodie, dezelfde tonen, al klinkt het
hier echt anders door de schallen blazers er om heen.
De tweede verrassing voor mij ligt in het midden van de wel klinkende
trompetten en pauken: de stilte valt als de wijzen aan de kribbe bij Jezus
staan.
Het jaar 2020 is knallend gestart: vuurwerk!!
Vuurwerk op het strijdtoneel van machtigen
Trump en Khameinie spelen met vuur en met levens
van heel andere orde: vuurwerk in ons landje,
het dreigt te gaan over regels
zullen we het hebben over mensen met een kort lontje?
In een week dus waar het over vuurwerk gaat,
brengt Bach ons tot de grondtonen terug.
Het Weihnachtsoratorium start op 1e kerstdag met Jauchzend Frohlocket,
Jezus moet geboren worden,
de verwachting, de hoop dat t anders kan
anders dan dat machthebbers onverschrokken raketaanvallen
beantwoorden met raketaanvallen.
Het Weihnachtsoratorium kent 6 delen,
naar de 6 feestdagen van 1 e kerst tot en met Driekoningen.
In deel 6 volgen wij – vandaag - de wijzen uit het Oosten,
we mogen wel zeggen, het is geen geschiedenis die Mattheus schrijft
het is wel een spiegel van de geschiedenis van mensen.
De geheime diensten van Herodes
waren al lang op de hoogte dat de wijzen een nieuwe ster aan het
firmament zagen. Daar ging dreiging vanuit voor de heersende Herodes.
In deel 6 wordt de verwachting vanuit deel 1 waargemaakt:
er is sprake van overwinning. De loftrompet!
De vijanden worden overwonnen. Maar hoe?
De overwinning ligt niet in de macht nóch in de onmacht.
De muziek geeft het kantelpunt haarfijn aan, de verwachting en de
loftrompetten verstillen in het midden van deel 6:
Ich steh an deiner Krippe hier….
We denken dat de wijzen goud wierook en mirre schenken,
Bach toont hier wat ze echt geven:
“ik kom brengen wat u mij gegeven hebt,
mijn geest, mijn hart en ziel en moed.”
Hé de wijzen geven zichzelf!
Zij geven zich niet over aan de macht van Herodes,
ze doen niet meer wat van hen gevraagd wordt.
Ze gaan in tegen de macht van Herodes.
Het echte vuurwerk, ligt niet in het volgen van de letter van de wet
het echt vuur ligt in het handelen naar de geest
de geest van een kind.
Vijanden zijn zij die opgehouden zijn kind te zijn.
Dat schuurt aan tegen onze cultuur van vuurwerk
en doet me denken aan die 2 vaders, een Jood en een Palestijn.
Beiden verloren een dochter in het vuur van de strijd om de macht.
Beide mannen hebben - in de geest van hun kinderen -
er voor gekozen om elkaar te treffen in hun onmacht en
samen
te werken aan hoop.
en les te geven aan jongeren over verzoening.
Grondtonen tussen macht en onmacht.
(c) 2020 Bart Eigeman / gerarddenbosch