Museumkwartier - Design Museum - Modern Nederland 1963-1989 - opening - 23 maart 2019
Museumkwartier - Design Museum - Modern Nederland 1963-1989 - opening - 23 maart 2019
+ 4/4 expositie Modern Nederland + 4/4 The ghosts of Sunday Morning
+ 4/9 Design van het Derde Rijk
+ 24/7/2020 weer open, exposities: Body Drift - De poster is dood
+ 23/3
expositie Modern Nederland 1963-1989 - t/m 18 augustus
Opening van de tentoonstelling door de Rijksbouwmeester Floris Alkemade
+ 4/4 expositie
Op de expositie is een artikel verkrijgbaar van directeur Timo de Rijk - Hoe verging het ons na Modern Nederland?
(c) Gerard Monté 2019
-----
+ 4/4 The ghosts of Sunday Morning
keramiek van het EKWC Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk
mooie inrichting met stoomeffect
+ 4/4 het model - de avant-garde als model
(c) Gerard Monté 2019
-----
+ 4/9 Design van het Derde Rijk
8 september 2019 - 19 januari 2020
+ 4/9 foto's van de persbijeenkomst en inrichten van de expositie.
Design Museum - Design van het Derde Rijk
De (internationale) pers werd verwelkomt door Maan Leo, pr-medwerkster van het museum.
Zij introduceerde de directeur Timo de Rijk en de junior conservator van deze tentoonstelling Thomas van den Heuvel (historicus, studeerde in Engeland public history). Timo de Rijk vertelde dat de voorbereiding al 2 jaar geleden gestart is, en eigenlijk in gesprekken al eerder.
De aanleiding voor het idee ontstond in de tijd dat het museum wisselde van naam, van Stedelijk Museum naar Design Museum. Design geeft de samenleving vorm, is cultuur. Design zit in de kern van de samenleving.
Eerdere tentoonstellingen in die geest waren Modern Nederland (zie hierboven) en Califirnia Designing (zie California).
Deze derde expositie in die reeks gaat over het design in het Derde Rijk dat niet in de geschiedenisboeken voorkomt, de periode wordt gewoon overgeslagen.
"We wilden na laten denken over goed en kwaad"; de opvatting over Kunst is dat het iets goeds is, het verhaal van WOII past daar niet in. Deze tentoonstelling gaat eigenlijk over het kwaad in de oorlog. De vraag is op welke manier drukte de racistische theorie zich uit, allerlei zaken werden als symbool gebruikt voor deze theorie. Onderling noemde de staf van het museum als ondertitel wel eens Design van de terreur.
Praktisch is het zo geregeld dat de bezoekers eerst op de tweede verdieping een introducerende film gaan zien, en daarna naar de expositie gaan. Gezinnen met kinderen en jeugd kunnen op de tweede verdieping eerst in een aparte ruimte een toelichting en een aangepaste introductie krijgen.
Voorafgaande aan de expositie is overleg geweest met een aantal joodse samenwerkingsorganisaties. Tegenover het museum is de voormalige synagoge die nu geen gebedsruimte meer is, dat geeft het kwaad van de oorlog duidelijk weer.
Op een vraag antwoordde De Rijk dat in die periode in Nederland weinig design van belang gemaakt is, het had weinig impact. Het Derde Rijk is onderdeel van de geschiedenis in Nederland. Het gaat over kwaadaardigheid en cultuur.
De introducerende film van Ivo Zijlstra gaat over voorwerpen, affiches e.d en geeft op een tweede scherm informatie over de realiteit daarachter.
(Voorbeeld; een foto van een stuk Autobahn en daarnaast de aanprijzing daarvan en de waardering voor het idee van Adolf H. door Adolf H. zelf ...
Volgens een bezoeker was die weg sowieso een leugen want er was maar een klein stuk gebouwd en van de Volkswagen die aan iedereen beloofd was via een spaarsysteem zijn er in die tijd niet veel gebouwd.)
Op een vraag over de context van dit nazi-design noemde De Rijk oa het door door de Duitsers verboden Bauhaus. Van die kunst- en architectuurstroming hebben de nazi's zich wel elementen toegeëigend, net als van het klassicisme en van moderne stromingen.
Of zo'n tentoonstelling in Duitsland zou kunnen weet hij niet, er is wel een kleine expositie geweest en op andere wordt sporadisch iets getoond.
Mensen die tegen deze tentoonstelling protesteerden zijn uitgenodigd om te komen praten. Communistische jongeren die een oproep op internet gezet hadden zijn geweest en hebben overlegd. Gesprekken met andere gemeenschappen zijn niet altijd in de openbaarheid gebracht.
---
De tentoontstelling zelf werd nog ingericht maar er was al een goed beeld van de bedoeling te zien.
Veel toelichtende teksten ("die moet je echt wel lezen" was het advies) oa over de organisatie van de cultuur en kunst in het DR.
Er is oa aandacht voor het ontwerp van een Duits landschap waarbij zelfs bomen en planten het moesten ontgelden. Ook aandacht voor de [megalomane] architectuur. En voor de ontwerpen van de concentratiekampen.
Want de tentoonstelling laat zien waar het DR met zijn mono-cultuur en rassenwaan toe geleid heeft.
Het volk moest daarvoor gehersenspoeld worden. "Design, propaganda was manipulatie" aldus Thomas van den Heuvel.
Als je op de tentoonstelling ziet hoe ver die nazi-vormgeving in de Duitse maatschappij doorgedrongen was kun je enigszins begrijpen dat de mensen erin meegingen omdat er niks anders meer was. Sociale controle en bedreiging deden de rest. Als je nu zo'n ss-uniform (voor het eerst) van zo dichtbij ziet kun je begrijpen dat het als imponerend en ook bedreigend ervaren werd.
De tentoonstelling is integer opgezet, niet sensationeel, degelijk, misschien een beetje saai voor sommigen.
Maar het is duidelijk een pleidooi voor vrijheid in de maatschappij, in de kunst en in design.
(c) Gerard Monté 2019
-----
+ 22/5/2020 Design museum weer open - online kaartjes reserveren voor datum en tijdstip - vanaf 1 juni
exposities: Body Drift - De poster is dood
+ 24/7 tentoonstelling Body Drift - Anatomies of the Future
t/m 4 oktober
met oa werk van Bart Hess (zie ook 2017)
filmpje met museumdocente Emmy Polkamp over het werk van Walter Pichler
reserveren en afstand houden, moet ook in de lift
vanwege de corona-maatregelen zijn niet alle installaties uit te proberen en sommige lijken zo eng dat dat misschien maar goed is ook.
+ 24/7 tentoonstelling - De poster is dood
(c) Gerard Monté 2020
+ 28/7 Nieuw bij het Design Museum is de Derde verdieping met veel achtergrondinformatie bj de tentoonstellingen zoals artikelen, video's en podcasts.
Voor een bezoek aan het museum is reserveren raadzaam vooral in het weekend maar je kunt ook aan de balie terecht, maar er is een risico dat er even geen plaats is.
info Design Museum
-----
zie evt ook de expositie over Jean Cocteau Metamorphosis
zie ook de exposities in maart 2018 (California Designing Freedom) en ook de expositie FOOD van juni 2018
--------------------------------
zie ook het Noordbrabants Museum in december 2018 en 2020
info NBrM - DesignMuseum
© 2019/2020 Gerard Monté