Willem II Fabriek - expositie Over-View - RAK - Grafisch atelier Peter Koene - 11 juni 2016
Willem II Fabriek - expositie Over-View - RAK - Grafisch atelier Peter Koene - 11 juni 2016
- Opening van de presentatie van het internationale filmproject Over-View in de grote presentatieruimte op de eerste verdieping.
- Presentatie in de RAK-ruimte van de Nederlandse bijdrage aan Over-View.
- Opening van de expositie van Peter Koene dmv een gesprek van Margriet Kemper (verslag volgt) met deze tekenaar/graficus die voor de Grafiekkalender 2016 de maandprent van juni maakte. Peter Koene exposeert naast etsen en linosneden ook schilderijen, beelden en borden. In de muurschildering in het trappenhuis is Peter Koene meer dan levensgroot te bewonderen in het werk van Monique Broekman.
Peter Koene kreeg op de academie les van Edgar Fernhout, hij wilde graag allerlei kunstvormen uitproberen, schilderen, grafiek, tekenen, maar dat werd "te Limburgs" bevonden. Na de opleiding begon hij met beelden, later maakte hij grafiek, schilderijen en nu maakt hij al meer dan zeven jaar elke dag een tekening die hij op zijn website plaatst onder de titel Het dagelijks brood.
Hij maakte diverse soorten werk die hij presenteerde onder kunstenaarspseudoniemen: Frits Kocher (naar een romanfiguur van Robert Walser), Raoul Vos (bij het inrichten van een expositie van dit kleine ingewikkelde werk vroeg Jos Poodt verstoord of die Vos niet mee kon komen helpen), en hij schreef recensies onder het pseudoniem Miriam Sterk. Hij speelde het zo ver dat hij zelfs een keer het geboortekaartje van haar kind rondstuurde.
Maar dat romantische kunstenaarsschap is hij kwijtgeraakt en nu speelt hij dat min of meer na.
In de overvolle boekhandel Twaalfmorgen -toen al in de Kruisstraat- mocht hij ooit exposeren, de torens met boeken werden voor hem aan de kant gezet.
Hij kreeg vaak reacties van zijn trouwste fan, zijn vader, die niet zo lang geleden overleden is. Die vaderfiguur komt vaak voor in zijn tekeningen, hij hoopt dat hij nu van boven elke dag kijkt. Ook een op hemzelf lijkend figuurtje komt vaak voor maar dat is niet autobiografisch maar hij durfde geen model te vragen. En eigenlijk was een uiteindelijk ongelukkige liefde de aanleiding om weer te gaan tekenen voor dat meisje.
Op de vraag waar de zeer belezen Peter Koene gebleven is zei hij dat die kapotgemaakt is door de computer waarin ie overigens goed is. Hij probeert het lezen weer op te pakken; uit Gottfried Kellers Groene Heinrich las hij een toepasselijk stuk voor.
Met tekenen komt hij het dichtst bij schrijven, hij noemde zich een gemankeerd schrijver.
(Het Grafisch atelier ontving op 19 mei de Van den Udenhout-Chappin Cultuurfondsprijs. Jan de Bie exposeerde toen in het GA, zie de aparte pagina.)
zie evt ook de exposities in mei of april
info www.willemIIfabriek.nl en Grafisch atelier
©2016 Gerard Monté