Nieuwe filmers - uitslag One week film-project - SoloS in de Verkadefabriek- 25 september 2016
Nieuwe filmers - uitslag One week film-project - SoloS in de Verkadefabriek- 25 september 2016
+ juryrapport
In vijf dagen maken de deelnemende teams een complete film (fictie/documentaire/animatie) van tussen de 5 en 10 minuten aan de hand van een thema dat de teamcaptains op maandagochtend in een envelop uitgereikt kregen.
Het thema dit jaar is "Ontdekking" met de toevoeging "intieme dansscène". De 5 filmteams begonnen meteen met overleggen en vertrokken om te gaan schrijven aan het script. Dit was op 8 augustus.
De films, inmidels afgewerkt, werden op 25 september tijdens het Nieuwe Filmers Festival 2016 vertoond in de grote zaal van de Verkadefabriek. Onder de gasten waren burgemeester Ton Rombouts en wethouder van cultuur Huib van Olden, filmers, productiemaatschappijmedewerkers, sponsoren, familie, belangstellenden, enz. Niet alle medewerkers aan de 5 films waren aanwezig, de individuele prijzen (zie het juryrapport) werden door de teamcaptains in ontvangst genomen.
Het winnend team won het Paradepaardje 2016, kreeg een cheque van 250 euro, vertoning van de film op het Eindhovens filmfestival, etc.
De winnende film was Dimensions of none, van Heads up productions, regie Indra van ´t Hooft. Zij droeg het winnen van de prijs op aan haar vorig jaar overleden vader.
SoloS, organisator van het Nieuwe Filmers festival, verzamelt jonge makers die eigenlijk solo werken maar dat samen doen, vandaar de naam SoloS. Het NFF wordt georganiseerd door Marcus Peters, Marjoes Corsten (beide van SoloS), Coen Haver en Monique van de Wijdeven.
info www.nieuwefilmers.nl en www.solos.nu.
voor het begin van het OWF-project dit jaar klik op OWF-2016
zie ook de fotoverslagen van de filmerscafés van 2016
zie evt. ook het fotoverslag van het 4e filmerscafé van 2015, en ook het OWF-project in augustus 2015
©2016 Gerard Monté
+ Juryrapport Nieuwe Filmers 2016
De jury van Nieuwe Filmers festival 2016 bestaat uit:
Hugo Emmerzael
Ilona van Heeckeren
Ate de Jong
Shariff Nasr
Dit jaar hebben vijf teams tijdens het One Week Filmproject in een week een
korte film geschreven, geschoten en gemonteerd. Dat is al een prestatie op zich.
Dat elke van de vijf films ook nog eens goed wegkeek en iets eigens en origineels
bood maakt het alleen maar indrukwekkender.
Alle teams kregen de opdracht om een film te maken waarin het thema
ontdekking te zien moest zijn. Bovendien moest er een intieme dansscène
geschoten worden. In de ene film zagen we die criteria duidelijker terug dan in
de andere, desalniettemin hebben we een vijftal fijne films bekeken die vooral
enorm gevarieerd zijn. Van een vluchtelingenkamp gingen we naar een enigszins
ongemakkelijke eerste date. Van het dubbele leven van een huurmoordenaar
gingen we naar een familiediner waar de echte dood een bezoek bracht, om
uiteindelijk bij een ander familiediner te zien hoe de normen en waarde van een
vader ware liefde in de weg zat. Liefde en leed, dood en moord, angst en plezier,
we ontdekten het allemaal in slechts een handvol films. De jury is dus tevreden.
In het ontroerende Takhil zagen we hoe vluchtelingen Mo en zijn dochtertje
Yasmin een nacht proberen door te komen in een tentenkamp. Dit intieme
portret van vader en dochter wisselde warme, sensuele herinneringen af met
beelden van hun schrikwekkende situatie in het heden. In een geweldig van
bovenaf geschoten shot werd de dansscène op magische wijze in de film
verwerkt. Het is een beeld dat de jury nog lang zal bijblijven.
Oscar ging ook over contrasterende werelden: Oscar is huurmoordenaar tijdens
kantooruren en familieman in de avond. Team Rebels with a Crew vond
inventieve manieren om die contrasten in Oscars leven te verbeelden: een hoofd
in de wc-pot gaat over in een theezakje in heet water. Ook indrukwekkend: het
design van het visitekaartje van de huurmoordenaar, een masker met
bloedspetters eromheen die duidelijk maakt dat het snel met je gedaan is als je
Oscar tegen het lijf loopt.
Na het sensationele Oscar werden we gecharmeerd door het spel van de twee
hoofdpersonages in Eerste Date, die tijdens – wat de titel al doet vermoeden –
een eerste date steeds om elkaar heen draaien. Waarom zeggen ze niet gewoon
wat ze denken? Deze film laat prachtig zien hoe verwachtingen de loop met ons
kunnen nemen. Ook indrukwekkend: hoe team Koekoek Films aandacht heeft
voor het gehele restaurant waar de date zich afspeelt, eten van andere gasten en
al.
Van de eettafel van Eerste Date gingen we in Dimension of None naar een
familiediner waar de dood een bezoek brengt. Team Heads Up Productions
maakt er een surrealistische, hoog gestileerde tafereel van dat werkelijk
oogstrelend is. Gestoken in expressieve grimas spelen alle acteurs een intens
spel in de Engelse taal. Dimension of None is een intrigerende film vol
wendingen en liet de jury verbaasd achter.
Als laatste op de kijklijst stond Amen. Ook een familiediner, maar van een andere
soort. Hier clasht een vrouw met haar ouderwetse, streng christelijke vader als
ze haar vriendin voor het eerst meeneemt om te komen eten. In beheerste shots
geeft team Filmers United volledig de ruimte aan een talentvolle cast om een
sterk drama neer te zetten. Amen is realistisch, emotioneel en relevant.
Stuk voor stuk bijzondere films dus, maar de jury moest beslissingen maken en
dat was niet gemakkelijk. Gelukkig vielen er genoeg prijzen te geven in de
categorieën beste acteur en actrice, production design, cinematografie, muziek
en montage. En uiteraard is er het paradepaardje voor de beste film van Nieuwe
Filmers 2016.
Voor zijn intense, maar bovenal geloofwaardige spel geeft de jury de prijs voor
de beste acteur aan de vertolking van een stugge rol. We zijn in principe tegen
waar dit personage voor staat, al stopt de acteur zoveel menselijkheid in zijn rol
dat we diens tekortkomingen leren begrijpen. Dat is de kracht van goed acteren,
daarom belonen we Thijs de Wit van AMEN met de prijs van beste acteur.
De prijs voor beste actrice gaat ook naar een menselijke rol die vooral warmte en
vertrouwens uitstraalt. Binnen het genre waarin deze film werkt is een goede
acteerprestatie neerzetten heel lastig. Deze actrice heeft met haar zelfverzekerd
neergezette rol laten zien dat het wel kan. We geven de prijs van de beste actrice
aan Shaima Boone.
Er is ook een prijs te geven aan de film met de sterkste production design, een
belangrijk aspect van filmmaken waarmee de wereld in een film echt tot leven
kan komen. Hier heeft de jury gekozen voor een film waarin aan elk detail is
gedacht: uitgebreide sets, bijzondere belichting en opvallende make-up. We
geven de prijs voor sterkste production design aan Dimension of None.
productiondesigner ESTRELLA DEWI DE GRAAF
Men zegt: cinematografie is schrijven met licht en dat heeft de winnaar van de
prijs voor beste cinematografie gedaan. De film wisselt donkere scènes af met
stralende momenten die schitteren op het scherm. Bovendien zit er een lyrische
beweging in deze camera waardoor de beleveniswereld van vader en kind
fantastisch wordt verbeeldt. We kunnen niet anders concluderen dan dat de prijs
voor beste cinematografie gaat naar Takhil. RUTGER-JAN CLEIREN
We kunnen muziek niet zien, maar een goede soundtrack voorziet een film wel
van kleur. Bij sommige films is het kiezen van de juiste muziek een lastige
opgave, want muziek kan soms te veel sturen. Deze film weet op subtiele wijze
muziek te gebruiken zodat het perfect past bij het genre. We geven de prijs van
beste muziek aan Eerste Date. JESSE HESLINGA
We hebben het gehad over cameravoering en muziek. Die elementen komen
samen in het laatste onderdeel van film maken: de montage, het onderdeel waar
losse shots een film worden. De winnaar van de prijs van beste montage heeft
een flinke uitdaging gehad om het scenario spannend te houden een verzameling
om de eettafel kan ook snel saai worden. Maar door de strakke montage werd
deze eenzijdige omgeving op filmische wijze neergezet, wat een grote prestatie
is. De prijs van beste montage gaat daarom naar Dimension of None. BRUNO
RAMOS
Er zijn al veel prijzen gevallen, maar voordat we het Paradepaardje van Nieuwe
Filmers 2016 presenteren willen we eerst een eervolle vermelding geven aan
een film die echt vaak is gevallen in onze gesprekken, maar nog geen prijs heeft
gewonnen. Op elk vlak is Oscar een indrukwekkende korte film die de jury heeft
gecharmeerd, vermaakt en geschokt. Dat de film geen prijs heeft gewonnen wil
niets zeggen want deze makers hebben veel talent.
Dan is het tijd voor het Paradepaardje, de hoofdprijs van deze editie van het
Nieuwe Filmers festival. De jury heeft even moeten twijfelen, maar is uiteindelijk
op een besluit gekomen waar we erg tevreden mee zijn. Het Paradepaardje
moest gaan naar een creatieve, originele film met sterke regie. Eigenlijk zitten in
die woorden al de beschrijving van de winnaar. Zonder erom te draaien geven
wij dus nu het Paradepaardje van het Nieuwe Filmers festival 2016 aan
Dimension of None van Regie Indra van 't Hooft , Team Heads Up Productions.
DIMENSION OF NONE
regie: Indra van 't Hooft
Team HEADS UP PRODUCTIONS
Beste acteur
THIJS DE WIT (Amen)
Beste actrice
SHAIMA BOONE (Eerste Date)
Production design (Dimension of None)
ESTRELLA DEWI DE GRAAF
Cinematografie (Takhil)
RUTGER-JAN CLEIREN
Muziek (Eerste Date)
JESSE HESLINGA
Montage (Dimension of None)
BRUNO RAMOS